مدارک‌ لازم‌ برای‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون:

مدارکی که داوطلب برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون به آن نیازمند است به شرح ذیل می‌باشد:

۱- فایل عکس اسکن شده: داوطلب ‌باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید.

۱-۱- عکس ۴×۳ یا ۴×۶ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).

۲-۱- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.

۳-۱- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰×۲۰۰ باشد.

۴-۱- تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.

۵-۱- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.

۶-۱- حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.

۷-۱- حتی‌الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

تبصره ۱: اسکن عکس از روی کارت‌های شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و … ) قابل قبول نمی‌باشد و داوطلبان لازم است بمنظور اسکن عکس، از اصل عکس مطابق توضیحات فوق استفاده نمایند.

تبصره ۲: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.

تبصره ۳: در صورت ارسال عکس غیرمعتبر، ثبت‌نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌گردد.

تذکر خیلی مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که خود و یا فرد وارد کننده اطلاعات در سیستم دقت لازم را ندارند، رخ داده است تأکید می‌گردد چنانچه ثبت‌نام شما توسط فرد دیگری انجام می‌شود، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است در صورت ارسال عکس اشتباه، فرد به عنوان متخلف تلقی شده و با وی مطابق مقررات رفتار خواهد شد.

۲-‌ سریال ثبت‌نام: این شماره سریال، شامل یک کد ۱۲ رقمی با عنوان «سریال ثبت‌نام» می‌باشد و منحصراً از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش و با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، قابل خریداری است.

۳-‌ سریال علاقمندی: این شماره سریال‌ شامل یک کد ۱۰ رقمی با عنوان «سریال علاقمندی» می‌باشد و منحصراً از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش و با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، قابل خریداری است.

۴- داوطلبان توجه داشته باشند اطلاعات سریال‌های ثبت‌نام و علاقمندی، شماره پرونده و شماره پیگیری ۱۶ رقمی خود را حتماً تا اتمام کلیه مراحل آزمون و حداقل بمدت یکسال نزد خود حفظ و نگهداری نمایند و از قراردادن اطلاعات آن در اختیار سایر افراد جداً خودداری نمایند. بدیهی است در غیر این صورت تبعات آن متوجه داوطلب خواهد بود.

تذکر مهم: کلیه داوطلبانی متقاضی شرکت در رشته امتحانی اول و دوم و همچنین اعلام علاقمندی نیز می‌باشند ‌باید سه شماره سریال اعتباری تهیه کرده باشند (یک «سریال ثبت‌نام» برای رشته امتحانی اول، یک «سریال ثبت‌نام» برای رشته امتحانی دوم و «سریال علاقمندی» برای شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی).

۵- آن دسته از داوطلبانی که نابینا یا کم‌بینا، ناشنوا یا کم‌شنوا و یا معلول جسمی حرکتی می‌باشند لازم است فرم مخصوص وضعیت خود را از سرپرست مرکز پذیرش و هماهنگی (برای داوطلبان ساکن تهران) یا معاونت توانبخشی بهزیستی استان ذیربط دریافت‌ و ضمن نگهداری تصویر آن نزد خود، اصل آن را حداکثر تا تاریخ ۱۵/۱۰/۹۵ به نشانی تهران: صندوق پستی: ۱۳۶۵-۱۵۸۷۵ سازمان سنجش آموزش کشور ارسال و در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی برحسب مورد بند مربوط را علامتگذاری نمایند.

۶- اصل فرم تکمیل شده معدل برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی که حداکثر تا تاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۶ فارغ‌التحصیل خواهند شد. این دسته از داوطلبان باید پس از تاریخ ۳۰/۱۱/۹۵ فرم مخصوص مندرج در صفحه ۳۸ دفترچه راهنما را تکمیل و فرم تکمیل شده را به تأیید مؤسسه آموزش‌ عالی محل فارغ‌التحصیلی برسانند.

تبصره ۱: آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا تاریخ ۳۰/۱۱/۹۵ و یا ۳۱/۶/۹۶ در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در هنگام ثبت‌نام می‌بایست میانگین نمرات واحدهای گذرانده شده خود تا تاریخ ۳۱/۶/۹۵ را در فرم تقاضانامه وارد نمایند، ولی در مرحله توزیع اینترنتی کارت شرکت در آزمون، لازم است نسبت به تصحیح و یا درج معدل فارغ‌التحصیلی (برای فارغ‌التحصیلان ۳۰/۱۱/۹۵) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده (برای فارغ‌التحصیلان تا تاریخ ۳۱/۶/۹۶) خود تا تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۵ اقدام نمایند.

تبصره ۲: آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا ۳۰/۱۱/۹۵ و یا ۳۱/۶/۹۶ در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در مرحله دریافت کارت شرکت در آزمون، می‌توانند نسبت به ویرایش و یا درج معدل فارغ‌التحصیلی (برای فارغ‌التحصیلان ۳۰/۱۱/۹۵) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده (برای فارغ‌التحصیلان تا تاریخ ۳۱/۶/۹۶) خود تا تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۵ اقدام نمایند.

تبصره ۳: فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی نیاز به تکمیل فرم مخصوص معدل ندارند و ضرورت دارد که منحصراً معدل اکتسابی را براساس معدل مندرج در گواهینامه فارغ‌التحصیلی بر مبنای ۰ تا ۲۰ و یا ۰ تا ۴ و حداکثر تا ۲ رقم اعشار درج نمایند.

ه‍ ) تذکرات‌ مهم:

۱- مندرجات فرم تقاضانامه باید دقیق و صادقانه تکمیل شود.

۲- مسئولیت‌ صحت‌ کلیه‌ مندرجات‌ تکمیل‌ شده‌ (مندرجات‌ فرم‌ تقاضانامه) به‌ عهده‌ داوطلب‌ خواهد بود.

۳- در مندرجات‌ فرم‌ تقاضانامه‌ هیچ ‌نوع‌ تغییری‌ بعداً نمی‌توان‌ داد، بنابر این‌ داوطلب‌ باید در زمان تکمیل اطلاعات تقاضانامه نهایت دقت را بکار گیرد.

۴- داوطلبانی که متقاضی شرکت در ۲ کدرشته امتحانی (کدرشته اصلی و شناور) می‌باشند، می‌بایست در یک نوبت ثبت‌نام و نسبت به تکمیل تقاضانامه اقدام نمایند و در پایان ثبت‌نام یک شماره پرونده ۷ رقمی و یک شماره پیگیری ۱۶ رقمی دریافت خواهند نمود.

۵- هر موقع‌ مشخص‌ شود که‌ داوطلب‌ حقایق‌ را کتمان‌ نموده‌ یا واجد یکی‌ از شرایط و ضوابط مندرج‌ در این‌ دفترچه‌ نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای‌ از آزمون‌ (ثبت‌نام‌، شرکت‌ در آزمون‌، پذیرفته‌شدن‌، حین‌ تحصیل‌ در دانشگاه ‌و ….) محروم‌ خواهد شد.

۶- داوطلبان در درج معدل خود نهایت دقت لازم را بعمل آورند. بدیهی است در صورت مغایرت معدل اعلام شده با معدل واقعی داوطلب، و در صورت نداشتن حدنصاب نمره قبولی با معدل واقعی، مطابق ضوابط قبولی این دسته از داوطلبان «کان‌لم‌یکن» خواهد شد. ​