ارتباط با دبیرخانه کنفرانس

تلفن دبیرخانه: ۰۳۱۴۲۲۹۱۱۱۱ – داخلی ۲۱۸۳
آدرس پستی دبیرخانه: ایران- اصفهان- نجف آباد-بلوار دانشگاه-دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف ­آباد-دانشکده انسانی – طبقه دوم – کریدور ۹ – گروه تاریخ – اتاق ۱۲۶
وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس

همایش ملی تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام

National Conference on Tolerance and Moderation in the Iranian and Islamic Culture

Poster of National Conference on Tolerance and Moderation in the Iranian and Islamic Culture

همایش ملی تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ توسط گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و تحت حمایت سیویلیکا در شهر اصفهان برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

تسامح و مدارا از مسائلی است که در جهان معاصر ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید.در فرهنگ و تمدن ایران صلح، مدارا،بردباری وشکیبایی جایگاه ویژه ای داشته است.در متون ادب پارسی نیز صلح و مدارا قابل بررسی است. در دوره هایی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین، نویسندگان ، علما، اندیشمندان و دولت مردانی بوده اند که بر تسامح و روا داری تاکید داشته اند. در فرهنگ این سرزمین توده های مردم با روا داری و تسامح در کنار یکدیگر روزگار گذرانده اند. تسامح و مدارا در فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز اصلی اخلاقی واعتقادی می­باشدکه قران ، پیامبر(ص) و ائمه بر آن تاکید کرده اند. تسامح و مدارا فرهنگ ضد خشونت و جنگ است، لذا جهان معاصر که با گسترش گروه های تندرو و افراطی و ظهور اندیشه های متعصبانه به مکانی نا امن بدل شده و تمدن بشری را با خطر مواجه کرده است ضرورت کندوکاوهای پژوهشی در این حوزه از فرهنگ وتمدن ایران و اسلام را ایجاب می­نماید.

محورهای همایش:

مباحث نظری: تسامح و مدارا در حوزه های : ادبیت ، جامعه شناسی ، فلسفه ، روانشناسی ، سیاست و…

تسامح و مدارا در تاریخ ( ایران پیش از اسلام ، تاریخ ایران اسلامی و تاریخ اسلام )
– سیاست (رابطه دولت و حکام ، والیان، درباریان، دیوانیان، امرا و عامه مردم و……)
جامعه ( اقلیتهای دینی و مذهبی ، طبقات اجتماعی ، قومیتها ، موسسات و نهادها ، آموزش و……)
– هنر (معماری ، خطاطی ، نقاشی ، صنایع ، موسیقی و……)۴۰ فرهنگ عامه (زندگی روزمره ، خلق و خو ، معامله ، دوستی و مراوده ، رابطه بینا فردی ، آداب و رسوم ، عرف اجتماعی و…)

تسامح و مدارا در فرهنگ و تمدن اسلامی :
– قران وسیره پیامبر و ائمه
– متون دینی و کلامی
-فقه و حقوق ( ارث ، مهریه ، فتاوا ، ارتدادو…
-تصوف و عرفان
-فرق اسلامی
– اخلاق و رفتار شناسی (رفتار با اقلیت ،اسرا ، قبایل ، زنان و……)