اولین همایش ملی مدیریت آب با رویکرد مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی
تاریخ شروع: پنج شنبه 21 مرداد 1395
تاریخ پایان: پنج شنبه 21 مرداد 1395
مکان: همدان – شرکت سهامی آب منطقه‌ای
گروه بندی: علوم پایه
[کنفرانس،همایش، سمینار ]
برگزار کننده: شرکت سهامی آب منطقه ای استان همدان، شركت سپیدار طبیعت الوند و با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان همدان
تلفن تماس با دبیرخانه: 09186784736 و 09186784739
نمابر:
آدرس سایت: hwater.ir
آدرس ایمیل: [email protected]
موضوعات:
توضیحات تکمیلی:
بحران آب کشور، چالشی است که در حال حاضر گریبان‌گیر توسعه کشور گردیده و عواقب ناشی از آن، بازخوردها و عوارض اجتماعی – اقتصادی – محیط زیستی بسیاری را به همراه خواهد داشت.عدم تعادل بین منابع و مصارف آب که در حال حاضر آسیب‌های ناشی از بحران آب را در کشور تشدید می‌نماید، بدون جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در حوزه آب، قابل حل نمی‌باشد. بی‌تردید نقش مهم متخصصین علمی و اجرایی حوزه آب در عبور از این بحران و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن قابل چشم‌پوشی نبوده و به جرات می‌توان گفت، تنها نگاه متعادل و چندگانه متخصصین و مهندسین است که می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مطمئن و پایدار عبور از این چالش ملی باشد. بدون تردید ساده‌انگاری بحران آب و کم‌توجهی به دستاوردهای علمی محققین و متخصصین علوم و مهندسی آب، تاثیر بسزایی در عدم موفقیت طرح‌های بی‌شمار عبور از بحران آب کشور داشته است. در این میان فارغ از قصور بدنه اجرایی، باید توجه نمود که بخش علمی حوزه آب، نتوانسته است جایگاه ویژه خود در مدیریت کلان آب و توسعه کشور را یافته و جای خالی ایده‌های چندبعدی این گروه علمی در بدنه اجرایی کشور، به شدت احساس می‌گردد.
خلاء‌های بسیاری در زمینه آب و توسعه در بخش‌های علمی و اجرایی کشور حس می‌شود که شاید بتوان اساسی‌ترین این کمبودها را در عدم همگرایی بخش‌های علمی و در نتیجه در بخش اجرایی کشور در ارتباط با حوزه تخصصی آب دانست.متاسفانه تاکنون تلاش موفقی در گردآوری و حضور اکثریت مهره‌های مهم علمی و اجرایی حوزه آب کشور و دستاوردهای آنها به صورت متمرکز و هماهنگ صورت نپذیرفته است. این در حالی است که فعالیت‌های تخصصی علوم آب، آبیاری و آبادانی، قدمتی به مراتب طولانی‌تر از بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر دارد.
بدیهی است تحقق این اتفاق مهم، حضور همه‌جانبه و حداکثری متخصصین آب و سایر علوم مرتبط با این رشته را می‌طلبد. امروز، حضور فعالانه و جدی متخصصین و محققین علوم آب و ارائه دستاوردهای علمی معتبر آنان در این کنگره، رسالت مهم تمامی اساتید، دانشجویان، مسئولین و دست‌اندرکاران رشته آبیاری و زهکشی و علوم مهندسی آب کشور است که بی‌شک قادر است بسیاری از تهدیدهای بحران آب را به فرصت تبدیل ‌نماید.لذا بدینوسیله از استادان، پژوهشگران، متخصصان، مسئولان، صاحب‌نظران، مهندسان و دانشجویان ارزشمند علوم آب کشور دعوت می‌گردد تا با حضور در این اتفاق مهم، زمینه را برای برگزاری باشکوه، کارآمد و مداوم کنفرانس ملی مدیریت، تقاضا و بهره وری مصرف آب فراهم نمایند.با رشد روز افزون جمعیت و فشار فزاینده بر منابع محدود آب و خاک، امنیت غذایی به معضل جدی جوامع بشری مبدل شده است. در این میان استفاده بهینه از منابع و پتانسیلهای اقلیمی مناطق مختلف و بکارگیری سامانه های نوین ثبت و پردازش داده های هواشناسی در مدیریت کارآمد آب در کشاورزی راهکاری موفق و تجربه شده است.

نام مسئول یا دبیر همایش:
امکان ارسال مقاله: بلی