توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻋﺎﻃﻔﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻮدهاﻧﺪ. ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪاي ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪاي ﮐـﻪ در آن ﻧﺴـﺒﺖ ﺳـهم ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﯿﺰ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﻮد و ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﺣﺠـﻢ ﮐـﻮﻫﻦ و ﻫﻤﮑـ ﺎران )2000(، 361 ﻧﻔﺮ )127ﻣﺮد و 234زن( اﻧﺘﺨـﺎب و ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺟﻤـﻊ آوري داده ﻫـﺎي ﭘـﮋوﻫﺶ در ﺑـﯿﻦ آﻧﻬـﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎي ﻋﺪاﻟﺖ ﺗﻮزﯾﻌﯽ، روﯾﻪاي و ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ، اﻋﺘﻤﺎد ﺑـﻪ ﺳـﺎزﻣﺎن و ﻣـﺪﯾﺮ، ﺗﻌﻬـﺪ ﻣﺴـﺘﻤﺮ، ﺗﻌﻬـﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪي ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮ ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪ. رواﯾﯽ ﺻﻮري و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫـ ﺎ ﺑﻪ دﻗﺖ ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ. در راﺳﺘﺎي ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﻫـﺎي ﭘـﮋوﻫﺶ دادهﻫـ ﺎي ﺣﺎﺻـﻞ ﺑﺮاي ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﺎت دادهﻫﺎي ﺧﺎم ﻧﺮم اﻓﺰار ﺑﺴﺘﻪ آﻣﺎري ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﺮاي ﺑﺮازش ﻣﺪل ﻋﻠّـﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺑﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮔﺮدﯾﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎي ﺑﺪﺳـﺖ آﻣـﺪه از ﺗﺤﻠ ﯿـﻞ ﻫـﺎي آﻣـﺎري ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﺑﻌﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﺎ ادراك ﻣﻌﻠﻤﺎن از ﺧﻮدﮐـﺎر آﻣﺪي ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان راﺑﻄﻪ دارد. ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﻣﺪل ﻋﻠّـﯽ ﻃﺮاﺣـﯽ ﺷـﺪه در ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﺮ اﺳـﺎس اﻟﮕـﻮيﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺑﺮازش ﮔﺮدﯾﺪ. ﺷﺎﺧﺺ ﻧﯿﮑﻮﺋﯽ ﺑﺮازش )GFI( 0/80و ﺷﺎﺧﺺ ﺗﺼـﺤﯿﺢ ﯾﺎﻓﺘـ ﻪ آن )AGFI(0/41 و رﯾﺸﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺠﺬور ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪهﻫﺎ در ﻣﺪل ﻣﺘﻐﯿﺮﻫـﺎي ﻣﮑﻨـﻮن 0/177=RMSEA ﺑﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺪل داراي ﺑﺮازش ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺧﻮﺑﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﺑﻪ اﯾـﻦ ﺗﺮﺗﯿـﺐ ﻣـﺪل ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳـﺎﺧﺘﺎري راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻋﺘﻤﺎد و ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪي ﻧﻘﺶ ﻣـ ﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
واژهﻫﺎي ﮐﻠﯿﺪي: ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺗﻌﻬﺪ، اﻋﺘﻤﺎد، ﮔﺴﺘﺮدﮔﯽ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪي ﻧﻘـﺶ، ﻣﻌﻠﻤـﺎن، ﻣـﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ