توضیحات
پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر
این پرسشنامه دارای ۲۲ سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان خودکارآمدی کودکان (در دو موقعیت بدون تعارض و موقعیت تعارض آمیز) است. اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس، ﺷﺎﻣﻞ ۲۲ ﮔﻮﻳﻪ اﺳـﺖ و ﺗﻮﺳـﻂ ِ وﻳﻠـﺮ، و ﻟـﺪ (۱۹۸۲) ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮد ـ ﻛﺎرآﻣﺪی ﻛﻮدﻛﺎن ﻛﻼسﻫﺎی ﺳـﻮم ﺗـﺎ ﭘـﻨﺠﻢ اﺑﺘـﺪاﻳﻲ در رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺧﻮد دارﻧﺪ، ﻃﺮاﺣﻲ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳـﺖ. ﻫـﺮ ﮔﻮﻳـﺔ اﻳـﻦ ﻣﻘﻴـﺎس، ﻴﺎﻧﮕﺮ ﻳﻚ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﻤﻠﺔ ﻧﺎﻗﺺ ﻧﻮﺷﺘﻪﺷﺪه و ﺑﻌـﺪ از آن ﭼﻬـﺎ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺧﻴﻠﻲ آﺳﺎن، آﺳﺎن، ﺳﺨﺖ، و ﺧﻴﻠـﻲ ﺳـﺨﺖ اراﺋـﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. از ﻛـﻮدک ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ ﺟﺎی ﺧﺎﻟﻲ ﮔﻮﻳﻪ را ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﻳﻜﻲ از ﮔﺰﻳﻨـﻪﻫـﺎ ﺗﻜﻤﻴـﻞ ﻧﻤﺎﻳـﺪ.
روش نمره گذاری و تفسیر
طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
گزینه | خیلی آسان | آسان | سخت | خیلی سخت |
امتیاز | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
ﻧﻤﺮه ﻧﻬﺎﻳﻲ (ﻧﻤﺮه ﺧﻮد ـ ﻛﺎرآﻣﺪی) ﺑـﺮای ﻫـﺮ آزﻣـﻮدﻧﻲ ﺑـﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﺔ ﻣﺠﻤﻮع ﻧﻤﺮات اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻪ وی در ﻫﺮ ﻛﺪام از ﮔﺰﻳﻨﻪﻫـﺎ ﺑـﻪ دﺳـﺖ ﻣـﻲآﻳـﺪ. ﺑﺪﻳﻨﺴﺎن، داﻣﻨﺔ ﻧﻤﺮه ﻛﻞ در اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از ۲۲ (ﺣﺪاﻗﻞ ﻧﻤﺮه ﻣﻤﻜﻦ) ﺗﺎ ۸۸ (ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻧﻤﺮه ﻣﻤﻜﻦ) ﻧﻮﺳﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس، ﻧﻤﺮات ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﺧـﻮدﻛﺎرآﻣـﺪی ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ.
در پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر دو موقعیت بدون تعارض و تعارض آمیز در نظر گرفته شده است که نمرات مربوط به هر موقعیت در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوطه |
موقعیت بدون تعارض | ۱۲-۱ |
موقعیت تعارض آمیز | ۲۲-۱۳ |
پایایی و روایی : دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.