توضیحات
پرسشنامه مدل تعالی آموزش
پرسشنامه مدل تعالی آموزش توسط سالک (۱۳۹۴) طراحی شده است. این پرسشنامه شامل ۹ معیار می باشد و بر مبنای مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپایی (EFQM) طراحی می شود و ابعاد (معیار) نهگانه -رهبری و آموزش، فرهنگ یادگیری و توسعه ، استراتژی آموزش، نیازسنجی آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، مدیریت اجرایی آموزش، ارزشیابی آموزشی، نتایج عملکردی آموزش و نتایج کلیدی سازمانی- را مورد بررسی قرار میدهد. که در این پژوهش آن را برای اثربخشی آموزشی بکار گرفته می شود. در ادامه تطبیق سوالات پرسشنامه آورده شده است.
جدول (۱): تطبیق سوالات پرسشنامه مدل تعالی آموزش
ردیف | ابعاد | گویه ها |
۱ | رهبری و آموزش | ۱ تا ۴ |
۲ | فرهنگ یادگیری و توسعه | ۵ تا ۸ |
۳ | استراتژی آموزش | ۹ تا ۱۱ |
۴ | نیازسنجی آموزشی | ۱۲ تا ۱۵ |
۵ | طراحی و برنامه ریزی آموزشی | ۱۶ تا ۲۳ |
۶ | مدیریت اجرایی آموزش | ۲۴ تا ۲۷ |
۷ | ارزشیابی آموزشی | ۲۸ تا ۳۲ |
۸ | نتایج عملکردی آموزش | ۳۳ تا ۳۵ |
۹ | نتایج کلیدی سازمانی | ۳۶ تا ۳۷ |
تعاریف مفهومی:
مدل تعالی آموزش: مدل تعالی آموزش به معنای تعهد سازمانی به رشد و توسعه پایدار و دائمی شرکت در جهت کسب رضایت مشتری و افزایش مستمر سودآوری شرکت در یک محیط ملی فراگیر و حمایت کننده میباشد (عباسی و همکاران، ۱۳۹۳، ص ۹۸).
رهبری: رهبران متعالی، آرمان و مأموریت سازمان را تدوین و در جهت استقرار سیستم های مدیریت و بهبود مستمر آنها، مشارکت نموده و در صورت لزوم قادرند تا جهت گیری سازمان را متحول ساخته و کارکنان را به پیروی از آن ترغیب کنند(طالقانی و همکاران، ۱۳۹۳، ص ۷).
خط مشی و استراتژی: سازمان های متعالی خط مشی ها، اهداف و فرآیندهای خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت میکنند، به اجرا در می آورند(طالقانی و همکاران، ۱۳۹۳، ص ۷).
فرهنگ یادگیری و توسعه: یعنی اینکه سازمان، فرصتهای یادگیری مستمری برای کارکنان فراهم می کند، از یادگیری برای تحقق اهداف سازمانی استفاده کند. و پذیرای تعارض سازنده به عنوان منبعی برای ابتکار و خلاقیت بوده و با مهارتمندی با محیط اطراف برخورد می کنند(گلسک و مک نیل[۱]، ۲۰۰۴).
نیازسنجـی آموزش: فرایند مشخص کردن وضعیت اطلاعاتی، دانشی، نگرشی، رفتاری و مهارتی کارکنان(مدیران و معلمان) از طریق ارزیابی آنها و مقایسه با وضع مطلوب به منظور برنامه ریزی آموزش کارکنان (سعادتی تبار، ۱۳۹۰)
طراحی آموزش: تعیین اهداف و پیش بینی عملیات و فعالیتهای آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده با توجه به امکانات و محدودیت ها و همچنین نظام ارزشی جامعه(ابطحی،۱۳۸۲).
اجرای آموزش: فرایند به بوته عمل گذاشتن یک طرح یا یک برنامه معین را اجرای آموزش گویند(فتحی واجارگاه، ۱۳۸۳).
ارزشیابی: فرایند مقایسه نتایج حاصله درپایان یک دوره معین با اهداف از پیش تعیین شده به منظور تعیین میزان پیشرفت، تغییرو تجدید نظر در برنامه ها و دادن جزای مناسب با حسن و یا سوء اجزای عمل و نتایج حاصله می باشد(سعادتی تبار، ۱۳۹۰)
نتایج کلیدی عملکرد: سازمان های متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند(طالقانی و همکاران، ۱۳۹۳، ص ۷).
تعاریف عملیاتی:
مدل تعالی آموزش: منظور از مدل تعالی آموزش، نمرات حاصل از گویه های پرسشنامه مدل تعالی آموزش می باشد.
رهبری: منظور از رهبری در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۱ تا ۴ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
فرهنگ یادگیری و توسعه: منظور از فرهنگ یادگیری و توسعه در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۵ تا ۸ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
خط مشی و استراتژی: منظور از خط مشی و استراتژی در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۹ تا ۱۱ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
نیازسنجی: منظور از نیازسنجی در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۱۲ تا ۱۵ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
طراحی آموزش: منظور از طراحی آموزش در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۱۶ تا ۲۳ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
اجرای آموزش: منظور از اجرای آموزش در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۲۴ تا ۲۷ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
ارزشیابی: منظور از ارزشیابی در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۲۸ تا ۳۲ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
نتایج عملکردی: منظور از نتایج عملکردی در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۳۳ تا ۳۵ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
نتایج کلیدی عملکرد: منظور از نتایج کلیدی در این پژوهش، نمرات حاصل از گویه های ۳۶ تا ۳۷ پرسشنامه محقق ساخته مدل تعالی آموزش می باشد.
منبع:دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.