توضیحات
پرسشنامه توسعه منابع انسانی ایربای
برای سنجش ابعاد و مؤلفه های توسعه منابع انسانی از ابزار محقق ساخته استفاده خواهد شد. در این پژوهش از مدل نیکرسون ایربای (۱۹۹۸) برای بررسی ابعاد توسعه منابع انسانی استفاده می شود. پرسشنامه تحقیق محقق ساخته و بر اساس این ۵ مؤلفه (توسعه فردی، توسعه آموزشی، توسعه سازمانی، توسعه حرفهای ، توسعه فرهنگی- اجتماعی) ساخته شده است که شامل ۴۰ گویه می باشد . این پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت (بسیار کم = ۱، کم= ۲، تا حدودی=۳، زیاد = ۴، بسیار زیاد= ۵) تنظیم می شود. در ادامه تطبیق سوالات پرسشنامه آورده شده است.
تطبیق سوالات پرسشنامه توسعه منابع انسانی ایربای با مؤلفه های آن
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس | خرده مقیاس | سوالات مربوط به هر مقیاس |
۱ تا ۱۰ | توسعه فردی |
سوالات ۱ تا ۴۰ |
۱۱ تا ۱۸ | توسعه آموزشی | |
۱۹ تا ۳۰ | توسعه سازمانی | |
۳۱ تا ۳۵ | توسعه حرفه ای | |
۳۶ تا ۴۰ | توسعه فرهنگی- اجتماعی |
تعاریف مفهومی:
توسعه نیروی انسانی: توسعه نیروی انسانی رشد مداوم و پیوسته توسعه و بهبود ابعاد مختلف و همه جانبه فرد محسوب می شود. به عبارت دیگر بحث توسعه منابع انسانی توسعه فرد در جمیع جهات است؛ توسعه فرد در زندگی کاری،زندگی اجتماعی، زندگی خصوصی و مسایل فرهنگی و معنوی است (روشن و همکاران، ۱۳۸۵، ص ۹۲).
توسعه حرفه ای: توسعه حرفه ای به دانش و مهارت های کسب شده برای توسعه فردی و توسعه شغلی اشاره دارد (اکبری و همکاران، ۱۳۹۲، ص ۶۳۳).
توسعه فردی: منظور از توسعه فردی، افزایش خودشناسی، افزایش استدلال و گسترش افق جهان بینی، فرد در محیط کار می باشد(زاهدی و همکاران، ۱۳۷۹).
توسعه آموزشی: منظور از توسعه آموزشی، رشد فرد در زمینه های آموزشی مختلف و با استفاده از روش های مختلف آموزش و همچنین آموزش های مستمر است (اکبری و همکاران، ۱۳۹۲، ص ۶۳۳).
توسعه سازمانی: توسعه سازمانی، فرایندی پیوسته و جامع برای رشد پرسنل و خود شکوفایی در زمینه رشد و بهبود سازمانی می باشد(اکبری و همکاران، ۱۳۹۲، ص ۶۳۳).
توسعه فرهنگی- اجتماعی: منظور از توسعه فرهنگی- اجتماعی، رشد فرد در زمینه های فرهنگی، فعالیت های تیمی است(اکبری و همکاران، ۱۳۹۲، ص ۶۳۳).
تعاریف عملیاتی:
توسعه نیروی انسانی: منظور از توسعه نیروی انسانی نمرات حاصل از پرسشنامه محقق ساخته میباشد که شامل توسعه فردی، حرفه ای، سازمانی، فرهنگی- اجتماعی و آموزشی است.
توسعه حرفه ای: منظور از توسعه حرفه ای نمرات حاصل از گویه های ۳۱ تا ۳۵ پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل (سمینارهای علمی، تألیف کتاب) است.
توسعه فردی: منظور از توسعه فردی نمرات حاصل از گویه های ۱ تا ۱۰ پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل (روحیه خودآموزی و توانمندیهای شخصی) است.
توسعه آموزشی: منظور از توسعه آموزشی نمرات حاصل از گویه های ۱۱ تا ۱۸ پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل (تشخیص نیازهای آموزشی، روش آموزش متنوع و آموزش های مستمر) است.
توسعه سازمانی: منظور از توسعه سازمانی نمرات حاصل از گویه های ۱۹ تا ۳۰ پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل (خط مشی های روشن، ارزشیابی های مستمر، توسعه زیرساخت ها و مدیریت مشارکتی) است.
توسعه فرهنگی- اجتماعی: منظور از توسعه فرهنگی- اجتماعی نمرات حاصل از گویه های ۳۶ تا ۴۰ پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل (انجمن های تخصصی، فعالیت های تیمی و فرهنگ سازی) است.
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.