توضیحات
پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی بوفارد
این پرسشنامه توسط بوفارد و همکارانش (۱۹۹۵م) بر اساس نظریه شناختی بندورا طراحی شده و توسط کدیور (۴) در ایران هنجاریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
سازه خودتنظیمی به آموزش استراتژیهایی اشاره دارد که افراد را قادر میکند جهتگیری هدفهای خود را در فرایند یادگیری رشد دهند. به عبارت دیگر، یادگیری خودتنظیمی فقط یادگیری دانشآموزان را تقویت نمیکند، بلکه فرصتهایی را برای آنها فراهم میکند تا به طور فعال، فرایندهایی مانند تنظیم اهداف خودکنترلی، خودارزشیابی و خودانگیزشی را مدیریت کنند(۱).
خودتنظیمی پیامدهای ارزشمندی در فرآیند یادگیری، آموزش و حتی موفقیت زندگی دارد. سازگاری و موفقیت در مدرسه مستلزم آن است که دانشآموزان با توسعه خودتنظیمی یا فرآیندهای مشابه، شناخت، عواطف یا رفتارهای خود را گسترش داده و تقویت کنند تا بدین وسیله بتوانند به اهدافشان برسند(۲)
دانشآموزان خودنظمده، فراشناختی هستند و از روشهای مطالعه و یادگیری خود، آگاهی دارند. دانشآموزی که بر فرایند یادگیری و عوامل مؤثر و موانع یادگیری خود نظارت میکند، در واقع، از فراشناخت استفاده کرده است. از آنجا که دانشآموزان از لحاظ نظارت شخصی در یک سطح نیستند، معلمان برای فراشناختیتر شدن دانشآموزان لازم است این باور را در دانشآموزان ایجاد کنند، زیرا یادگیری، عملی هشیارانه، هدفمند و مسلتزم تلاش و کوشش فراوان است(۳).
سؤالهای پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی بوفارد در مقیاس لیکرت بوده و دو خرده مقیاس راهبردهای شناختی و فراشناختی داشته است. برای تعیین روایی سازه آن نتایج تحلیل عاملی نشان داده است که این ابزار قادر است ۵۲% از واریانس خودتنظیمی را تبیین نماید.پس از تکمیل پرسشنامهها توسط افراد نمونه در سه گروه، به تجزیه و تحلیل آماری آنها پرداخته شده است. همچنین برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل آنوا استفاده شده است.
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.