توضیحات
پرسشنامه مهارت اجتماعی دانش آموزان گرشام و الیوت
در این پژوهش برای سنجش مهارت اجتماعی از مقیاس مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (١٩٩٩) استفاده شد. در این پژوهش مؤلفه های همکاری( گویه های ۱تا ۱۰)، قاطعیت (گویه های ۱۱ تا ۱۶) و خویشتن داری ( گویه های ۱۷ تا ۲۳) و همدلی (۲۴ تا ۲۹) از پرسش نامه گرشام و الیوت (۱۹۹۹) استخراج شده است.
جدول (۳-۱): تطبیق سوالات پرسشنامه مهارت های اجتماعی
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس | خرده مقیاس | سوالات مربوط به هر مقیاس | مقیاس |
۱ تا ۱۰ | همکاری |
سوالات ۱ تا ۲۹ |
مهارت های اجتماعی |
۱۱ تا ۱۶ | ابراز وجود | ||
۱۷ تا ۲۳ | خویشتن داری | ||
۲۴ تا ۲۹ | همدلی |
تعاریف مفهومی:
مهارت های اجتماعی[۱]: مجموعه رفتار های آموخته شده ای است که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه اثر بخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کند (بیابانگرد، ۱۳۸۴، ص ۵۷).
همکاری[۲]: همکاری به معنی اتخاذ و هماهنگى منابع و کوشش هاى هر فرد در کوشش مشترک براى نیل به نتایجى است که همه در جست وجوى آن هستند (فرمهینى فراهانى، ١٣٧٨،ص ۳۲).
ابراز وجود[۳]: ابراز وجود شامل رفتارهای آغاز گر ، نظیر کسب اطلاع از دیگران ، معرفی خود به دیگران و پاسخ مناسب به رفتار دیگران است(فرمهینى فراهانى، ١٣٧٨،ص ۳۲).
همدلی[۴]: تمایل پاسخ دهی به حالت عاطفی دیگران را با حالت عاطفی مشابه همدلی گویند. در واقع یعنی این که فرد بتواند مسائل دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند و برای نظریات و احساسات آن ها ارزش و احترام قائل شود (زارع خلیلی، ۱۳۹۰، ص ۳۱).
تعاریف عملیاتی:
مهارت های اجتماعی: در این پژوهش منظور از مهارت های اجتماعی مجموع نمرات حاصل از پرسش نامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۹) که شامل مؤلفه های همکاری، ابراز وجود، خویشتن داری و همدلی می باشد.
همکاری: منظور از همکاری در این پژوهش، رفتار هایی نظیر مشارکت با دیگران، پیروی از دستور العمل ها و راهنمایی ها می باشد که با استفاده از نمرات حاصل از سؤالات ۱ تا ۱۰ پرسشنامه مورد سنجش قرار می گیرد.
ابراز وجود: منظور از ابراز وجود در این پژوهش، رفتاری است که از طریق سؤالات ۱۱ تا ۱۷ پرسشنامه مورد سنجش قرار می گیرد
همدلی: منظور از همدلی در این پژوهش نمرات حاصل از گویه های ۲۴ تا ۲۹ پرسشنامه مورد سنجش قرار می گیرد.
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.