توضیحات
پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند
روش نمره گذاری و تفسیر
برای اجرای این مقیاس، والدین، پرستار، خواهر و برادر و یا به طور کلی هر فردی که کودک را به خوبی بشناسد، می توانند پاسخ دهند. آزمونگر می تواند این آزمون را با مشاهده خود نیز، تکمیل نماید.
برای شروع کار می توان به دو صورت عمل کرد:
۱- از سوالات اول، یعنی سوالات مربوط به ابتدای تولد، شروع کنیم (این کار برای کودکان عقب مانده ذهنی، بهتر است).
۲- اگر کودکی عقب مانده ذهنی نباشد و یا سطح عقب ماندگی او خفیف باشد و به ویژه، اگر سن او نیز بالا باشد، می توانیم از دو یا سه سال عقب تر از سن او عمل کنیم.
برای اجرای این آزمون از یک مرحله قبل از سن تقویمی آزمودنی شروع به اجرای آزمون می نماییم . بدین ترتیب که اگر آزمودنی به تمام سوالات سن مربوطه پاسخ صحیح داد، به مرحله بعد رفته و اگر آزمودنی حتی به یک مورد از سوالات سن مربوطه پاسخ اشتباه بدهد، مجددا به یک مرحله قبل بر می گردیم. بدین ترتیب ادامه می دهیم تا جایی که آزمودنی به تمام سوالات یک مرحله (یا یک سن)، پاسخ اشتباه دهد.
روش نمره گذاری پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند بدین شکل است که هر ماده، یک نمره دارد و برای نمره گذاری نیز از چند علامت استفاده می شود.
- علامت (+): از یان علامت در مواردی استفاده می شود که آزمودنی بتواند با موفقیت کامل، آن کار را انجام دهد (به این علامت، نمره یک تعلق می گیرد.)
- از علامت (NO+)، در مواردی استفاده می شود که آزمودنی توان انجام دادن آن را داشته باشد و علی رغم آنکه شواهد نشان می دهد که او توانایی انجام دادن کار را دارد؛ ولی والدین اجازه نداده اند و یامحدودیت های محیطی، اجتماعی و خانوادگی، مانع از انجام دادن این عمل می شود (به این علامت نمره یک تعلق می گیرد).
- علامت (MO–)، به مواردی اطلاق می شود که فرد توان انجام دادن آن را نداشته . اگر فرصتی هم داده شود، باز هم وی توانایی انجام دادن کار را نخواهد داشت (به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
- علامت (F+)، به این معنی است که آزمودنی به علت خاصی، در حال حاضر توانایی انجام دادن کار را ندارد، ولی می دانیم که اگر این معذوریت برطرف شود، دوباره می تواند آن کار را انجام دهد (صرفا وضعیت کنونی فرد ملاک تشخیص نیست، در ضمن، به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
- علامت (F)، مربوط به معذوریت هایی است که غیرقابل برگشت هستند (مثل قطع عضو)، زیرا موجب می شود که فرد عملکردش محدود شود. به عبارت دیگر، ناتوانی او موجب محدودیت عملکرد او در حوزه ای خاص می شود که به آن معلولیت می گویند (به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
- علامت (±): این علامت در مواردی به کار گرفته می شود که آزمودنی گاه کار را انجام دهد و گاهی انجام نمی دهد. به عبارت دیگر، هنوز کار را خوب یاد نگرفته است و مهارت لازم برای انجام دادن این کار را کسب نکرده است (به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
- از علامت (-)، در مواردی استفاده می شود که آزمودنی کار را انجام نمی دهد و اگر هم تحت فشار قرار بگیرد، آن کار را خیلی بد انجام می دهد (به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
- علامت (E)، نشان می دهد که آزمودنی اصلا به مرحله ای نرسیده است که بتواند کار را انجام دهد (به این علامت، نمره صفر تعلق می گیرد).
توجه:
- اگر NO+ بین دو علامت + قرار گیرد، یعنی (+ NO+ +)، نمره فرد یک می شود.
- اگر NO+ بین دو علامت – قرار گیرد، یعنی (- NO+ -)، نمره فرد صفر می شود.
- اگر NO+ بین دو علامت + و – قرار گیرد، یعنی (+ NO+ -)، نمره فرد نیم می شود.
روش محاسبه رشد اجتماعی بدین صورت است که نمرات کسب شده را بر طبق روش نمره گذاری فوق با یکدیگر جمع کرده و سپس تمام نمره های سال های قبل را (از جایی که آزمودنی به تمام سوالات یک مرحله پاسخ صحیح داده باشد) به نمرات جدید اضافه می کنیم تا نمره خام به دست آید. سپس به جدول نرم (هنجار) که در پایین آمده است، رجوع می کنیم تا سن اجتماعی (SA) بدست آید. سپس سن اجتماعی را بر سن تقویمی (CA) تقسیم می کنیم و در نهایت نیز در ۱۰۰ ضرب می نماییم.
روش تفسیر آزمون بدین صورت است:
اگر فرد در این آزمون نمره پایین بیاورد (زیر میانگین)، نشان دهنده تاخیر رسش اجتماعی در فرآیند رشد است که می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
۱- احتمال وقوع ناتوانی هوشی
۲- کمبود آموزش های پیش دبستانی
۳- فقر فرهنگی – اجتماعی
۴- مشکلات یادگیری در مهارت های اجتماعی
جدول تبدیل نمره کل مقیاس به سن اجتماعی
سن اجتماعی | نمره خام | سن اجتماعی | نمره خام | سن اجتماعی | نمره خام | سن اجتماعی | نمره خام |
۶/۲ | ۴۰ | ۵۹/۱ | ۲۷ | ۸۳/۰ | ۱۴ | ۰۶/۰ | ۱ |
۷/۲ | ۵/۴۰ | ۶۲/۱ | ۵/۲۷ | ۸۵/۰ | ۵/۱۴ | ۰۹/۰ | ۵/۱ |
۷/۲ | ۴۱ | ۶۵/۱ | ۲۸ | ۸۹/۰ | ۱۵ | ۱۲/۰ | ۲ |
۸/۲ | ۵/۴۱ | ۶۸/۱ | ۵/۲۸ | ۹۱/۰ | ۵/۱۵ | ۱۵/۰ | ۵/۲ |
۸/۲ | ۴۲ | ۷۱/۱ | ۲۹ | ۹۴/۰ | ۱۶ | ۱۸/۰ | ۳ |
۹/۲ | ۵/۴۲ | ۷۴/۱ | ۵/۲۹ | ۹۷/۰ | ۵/۱۶ | ۲۱/۰ | ۵/۳ |
۹/۲ | ۴۳ | ۷۷/۱ | ۳۰ | ۱ | ۱۷ | ۲۴/۰ | ۴ |
۳ | ۵/۴۳ | ۷۹/۱ | ۵/۳۰ | ۰۷/۱ | ۵/۱۷ | ۲۶/۰ | ۵/۴ |
۳ | ۴۴ | ۸۳/۱ | ۳۱ | ۰۶/۱ | ۱۸ | ۳۰/۰ | ۵ |
۱/۳ | ۵/۴۴ | ۸۵/۱ | ۵/۳۱ | ۰۹/۱ | ۵/۱۸ | ۳۲/۰ | ۵/۵ |
۲/۳ | ۴۵ | ۸۹/۱ | ۳۲ | ۱۲/۱ | ۱۹ | ۳۵/۰ | ۶ |
۳/۳ | ۵/۴۵ | ۹۱/۱ | ۵/۳۲ | ۱۵/۱ | ۵/۱۹ | ۳۸/۰ | ۵/۶ |
۳/۳ | ۴۶ | ۹۴/۱ | ۳۳ | ۱۹/۱ | ۲۰ | ۴۱/۰ | ۷ |
۴/۳ | ۵/۴۶ | ۹۷/۱ | ۵/۳۳ | ۲۱/۱ | ۵/۲۰ | ۴۴/۰ | ۵/۷ |
۵/۳ | ۴۷ | ۲ | ۳۴ | ۲۴/۱ | ۲۱ | ۴۷/۰ | ۸ |
۶/۳ | ۵/۴۷ | ۰۵/۲ | ۵/۳۴ | ۲۶/۱ | ۵/۲۱ | ۵۰/۰ | ۵/۸ |
۷/۳ | ۴۸ | ۱/۲ | ۳۵ | ۳۰/۱ | ۲۲ | ۵۳/ | ۹ |
۸/۳ | ۵/۴۸ | ۲/۲ | ۵/۳۵ | ۳۲/۱ | ۵/۲۲ | ۵۶/۰ | ۵/۹ |
۸/۳ | ۴۹ | ۲/۲ | ۳۶ | ۳۵/۱ | ۲۳ | ۵۹/۰ | ۱۰ |
۹/۳ | ۵/۴۹ | ۳/۲ | ۵/۳۶ | ۳۸/۱ | ۵/۲۳ | ۶۲/۰ | ۵/۱۰ |
۴ | ۵۰ | ۳/۲ | ۳۷ | ۴۱/۱ | ۲۴ | ۶۵/۰ | ۱۱ |
۱/۴ | ۵/۵۰ | ۴/۲ | ۵/۳۷ | ۴۴/۱ | ۵/۲۴ | ۶۸/۰ | ۵/۱۱ |
۲/۴ | ۵۱ | ۴/۲ | ۳۸ | ۴۷/۱ | ۲۵ | ۷۱/۰ | ۱۲ |
۳/۴ | ۵/۵۱ | ۵/۲ | ۵/۳۸ | ۴۹/۱ | ۵/۲۵ | ۷۴/۰ | ۵/۱۲ |
۳/۴ | ۵۲ | ۵/۲ | ۳۹ | ۵۳/۱ | ۲۶ | ۷۷/۰ | ۱۳ |
۴/۴ | ۵/۵۲ | ۶/۲ | ۵/۳۹ | ۵۶/۱ | ۵/۲۶ | ۷۹/۰ | ۵/۱۳ |
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.