توضیحات
پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان (SEQ – C)
پرسشنامه خود اثرمندی کودکان و نوجوانان شامل ۲۳ مادهاست که از سه خرده آزمون خوداثرمندی اجتماعی، خوداثرمندی تحصیلی و خوداثرمندی هیجانی تشکیل شدهاست. و توانایی آزمودنی را در موقعیتهای مختلف می سنجد.این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه خوداثرمندی بندورا ( بندورا و همکاران، ۱۹۹۶ ) تهیه شده است.
روش نمره گذاری و تفسیر
خرده آزمون خود اثرمندی اجتماعی که شامل هشت ماده اول پرسشنامه است توانمندی ایجاد ارتباط با همسالان، قاطعیت و رسیدن به معیارهای اجتماعی را می سنجد. نمونه ای از سئوالات این خرده آزمون عبارتند از: ” چقدر خوب می توانی با سایر دانش آموزان دوست شوی؟ ” یا “چقدر خوب می توانی به دانش آموزان دیگر بگویی کاری که انجام می دهند مورد علاقه شما نیست؟ ” خرده آزمون خود اثرمندی تحصیلی شامل هشت ماده دوم پرسش نامه است و احساس توانمندی در مدیریت رفتارهای یادگیری، تسلط بر موضوعات درسی وتحقق انتظارات تحصیلی را مورد سنجش قرار می دهد. نمونه ای از سئوالات این خرده آزمون عبارتند از:
“چقدر خوب می توانی توجه ات را در حین کلاسها حفظ کنی؟ ” یا چقدر خوب می توانی در قبولی همه دروس موفق شوی؟ ” خرده آزمون خوداثرمندی هیجانی شامل هفت ماده آخر پرسش نامه است و احساس توانمندی فرد را در مقابله با هیجانات منفی و کنترل آنها می سنجد. از سئوالات این خرده آزمون عبارتست از: ” چقدر خوب می توانی جلوی نگرانی هایت را بگیری؟ ”
پرسشنامه بندورا دارای ۳۷ ماده است که هفت حیطه خوداثرمندی را می سنجد و پرسشنامه حاضر به صورت اختصاصی متمرکز بر سه حیطه طراحی شده است. طرز اجراء و نمره گذاری آزمون بدین ترتیب است که هر ماده در مقیاس ۵ نمره ای ارزیابی می شوند که عبارتند از ۱= اصلا” الی ۵= بسیار زیاد. در اجرای آن از آزمونی خواسته می شود هر یک از سئوالات آزمون را که در مورد توانایی او در انجام فعالیتی است با دقت بخواند و مطابق نظر خود نسبت به توانایی خود در انجام آن موقعیت یکی از گزینه های اصلا” تا بسیار زیاد را انتخاب نماید. سپس با جمع نمودن ارزش انتخابهای هر ماده برای هر آزمونی چهار نمره محاسبه می گردد که عبارتند از: نمره خوداثرمندی اجتماعی، نمره خوداثرمندی تحصیلی، نمره خود اثرمندی هیجانی و نمره خود اثرمندی کلی.
در جدول زیر ابعاد و سوالات مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوط به آن |
خوداثرمندی اجتماعی | ۸-۱ |
خوداثرمندی تحصیلی | ۱۶-۶ |
خوداثرمندی هیجانی | ۲۳-۱۷ |
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع سوالات آن بعد را با هم جمع نمائید. برای بدست آوردن امتیاز کلی خوداثرمندی، مجموع امتیازات تمام سوالات پرسشنامه را با هم جمع نمائید.
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.