توضیحات
پرسشنامه شایستگی اجتماعی دانش آموزان کوهن
مقیاس شایستگی اجتماعی توسط کوهن و رسمن[۵] (۱۹۷۲) به دو صورت فرم ۷۳ گزینهای و ۶۴ گزینهای ساخته شد و توسط موراج[۶] (۱۹۷۵) برای کودکان دبستان هنجاریابی شده است و گزینههای آن به ۴۴ سؤال تقلیل یافت. مقیاس شایستگی اجتماعی سطح کارکردهای هیجانی- اجتماعی کودک را ارزیابی میکند و دو عامل همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت (برای مثال: دانشآموز به کار یا بازی اشتیاق نشان میدهد، دانشآموز در حضور دیگر دانشآموزان کناره گیری میکند) و تمایل-مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری (برای مثال، دانشآموز نظرات سایر دانشآموزان را میپذیرد، دانشآموز بهانهگیر است) را ارزیابی میکند.
شیوه نمره گذاری
روش نمرهگذاری به این صورت است که به هر یک از گزینهها، از گزینهی همیشه تا گزینهی هرگز به ترتیب نمرهی پنج، چهار، سه، دو و یک تعلق میگیرد. به این دلیل که هر سؤال دو قطب مقابل هم را ارزیابی میکند، بعضی سؤالات ارزش مثبت و بعضی دیگر ارزش منفی دارند. کمترین و بیشتری نمره برای عامل همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت (۸۵-) و (۷+) و برای عامل تمایل-مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری(۳۳-) و ( ۵۱+) میباشد. جدول ۸-۳ تعداد و شمارهی گویههای هریک از دو عامل مقیاس شایستگی اجتماعی را نشان میدهد.
تعداد و شمارهی گویههای هریک از دو عامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی دانش آموزان کوهن
نام مؤلفه | تعداد گویهها | معرفی سؤالات مربوط به هر یک از خرده مقیاسها |
گزینه های تمایل – مشارکت در مقابل سردی-کناره گیری | ۲۳ | ۱۱(+)، ۳۱ (+)، ۴۰ (-)، ۶ (-)، ۱۳ (-)، ۲۰ (-)، ۲۴ (-)، ۲۷ (-)، ۳۲ (-)، ۳۵ (-)، ۴۱ (-)، ۴۴ (-)، ۱۸ (+)، ۳۸ (+)، ۲ (-)، ۸ (-)، ۱۶ (-)، ۲۲ (-)، ۲۶ (-)، ۲۹ (-)، ۳۴ (-)، ۳۹ (-)، ۴۲ (-) |
گزینه های همکاری-تسلیم در مقابل خشم – مخالفت | ۲۱ | ۱(+) ، ۵(+) ، ۹(+) ، ۱۵(+) ،۲۳(+) ، ۳۶(+) ۴(-) ، ۱۴(-) ،۲۱(-) ، ۲۸(-) ، ۳۷(-) ، ۳(+) ۷(+) ، ۱۲(+) ، ۱۹(+) ، ۳۳(+) ، ۴۳(+) ،۳۰(-) ۲۵(-) ، ۱۷(-) ، ۱۰(-) |
شایستگی اجتماعی
شایستگی اجتماعی یک حوزه پیچیده و چندگانه از رشد است که شامل مهارت هایی مانند تنظیم هیجانهای فردی، توانایی ارتباط برقرار کردن، ادراک مناسب دیگران، توانایی حل مسئله، حل تعارضات بین فردی و توسعه ارتباط مؤثر با همسالان میباشد (مانز[۱] و مکوین[۲]، ۲۰۰۴، به نقل از کوچمانسکی[۳]، ۲۰۱۰).
ویژگی های روانسنجی
کوهن (۱۹۷۲، به نقل از موراج، ۱۹۷۵) جهت تعیین روایی مقیاس از روش روایی ملاکی با استفاده از مقیاس کلاس درس اسچفر[۷] استفاده کرد. همبستگی بین مقیاس کلاس درس اسچفر و خرده مقیاس همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت ۸۰/۰و برای خرده مقیاس تمایل-مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری ۸۳/۰ بهدستآمده است (موارج، ۱۹۷۵). همچنین، موراج (۱۹۷۵) روایی مقیاس مذکور را با استفاده از روش همزمان با ضرایب همبستگی ۷۴/۰ و ۷۱/۰ برای خرده مقیاس اول و ۷۶/۰ و ۷۷/۰ برای خرده مقیاس دوم گزارش نمود. کوهن (۱۹۷۲، به نقل از موراج، ۱۳۷۵) پایایی عامل تمایل – مشارکت در مقابل سردی-کناره گیری را ۹۳/۰ و پایایی عامل همکاری-تسلیم در مقابل خشم – مخالفت را ۹۵/۰ گزارش کرده است. پایایی بین ارزیابها برای عامل همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت ۹۵/۰ و برای عامل تمایل مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری ۹۴/۰ بود. بهرامیان (۱۳۹۲) در پژوهش خود روایی این مقیاس را با استفاده از روش تحلیل عاملی، تایید کرد و پایایی این مقیاس را با استفاده از روش های آلفای کرونباخ، تصنیف اسپیرمن- براون و گاتمن مورد بررسی قرار داد و این نتایج را به دست آورد: ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس شایستگی اجتماعی ۸۰/۰ و برای خرده مقیاسهای همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت و تمایل-مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری به ترتیب ۷۹/۰ و ۸۵/۰ بهدست آمده است. همچنین، پایایی کل مقیاس شایستگی اجتماعی به روش تنصیف (اسپیرمن-براون و گاتمن) به ترتیب (۸۴/۰ و ۸۵/۰)، برای خرده مقیاس همکاری-تسلیم در مقابل خشم-مخالفت (۸۵/۰ و ۸۵/۰) و خرده مقیاس تمایل-مشارکت در مقابل سردی-کنارهگیری (۷۷/۰ و ۷۶/۰) به دست آمده است.
[۱]. Manz
[۲]. Mcvaynz
[۳]. Kochmanski
[۴]. The Kohen Social Competence Scale (SCS(
[۵]. Rosman
[۶]. Morag
[۷]. Schefr
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.