توضیحات
پرسشنامه تغییر سازمانی
ابزار مورد استفاده، پرسشنامه گرایش به پذیرش تغییر سازمانی است که توسط فرزانه (۱۳۹۲) ساخته شده است. این پرسشنامه بر مبنای مدل ادکار (۲۰۰۷) طراحی گردیده است و شامل شش بعد؛ مشارکت در تغییر، پشتیبانی از تغییر، مقاومت نکردن، آمادگی برای تغییر، اطلاع رسانی و درک ضرورت تغییر را مورد بررسی قرار می دهد. پرسشنامه در ۲۸ گویه تنظیم و بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد = ۵، زیاد= ۴، تا حدی = ۳، کم= ۲ و خیلی کم= ۱) تنظیم شده است.
ابعاد پرسشنامه تغییر سازمانی :
مولفه ها | سؤالات | |
۱ | مشارکت در تغییر | ۱ تا ۴ |
۲ | پشتیبانی از تغییر | ۵ تا ۱۰ |
۳ | مقاومت نکردن | ۱۱ تا ۱۴ |
۴ | آمادگی برای تغییر | ۱۵ تا ۱۹ |
۵ | اطلاع رسانی | ۲۰ تا ۲۳ |
۶ | درک ضرورت تغییر | ۲۴ تا ۲۸ |
تعاریف مفهومی:
تغییر سازمانی: میرکمالی (۱۳۸۲) معتقد است که تغییر سازمانی عبارت است از فرآیند انضمام، اصلاح، حذف، و یا جایگزینی منابع مادی و انسانی، نگرش ها، عملیات و رفتار سازمانی به خاطر هماهنگی یا خواسته ها، نیازها و ضرورت حال و آینده جامعه و بقا سازمانی.
تعاریف عملیاتی:
تغییر سازمانی: منظور از پذیرش تغییر سازمانی میزانی از مشارکت، حمایت، آمادگی، مقاومت نکردن، اطلاع رسانی و درک ضرورت تغییر توسط کارکنان می باشد که از طریق سوالات ۱ تا ۲۸ پرسشنامه پذیرش تغییر سازمانی بدست می آید.
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.