توضیحات
پرسشنامه کیفیت زندگی دانش آموزان
برای سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان از مقیاس کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه سلطانی و همکاران (۱۳۹۰) استفاده می شود. پرسشنامه شامل ۳۹ سوال و هدف از آن بررسی کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه از ابعاد مختلف (رضایت عمومی، عواطف منفی، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی، انسجام اجتماعی) می باشد. در ادامه تطبیق سوالات پرسشنامه آورده شده است.
تطبیق سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی دانش آموزان
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس | خرده مقیاس | سوالات مربوط به هر مقیاس | مقیاس |
۱، ۸، ۱۱، ۱۷، ۲۱، ۳۳ | رضایت عمومی |
سوالات ۱ تا ۳۹ |
کیفیت زندگی |
۵، ۱۴، ۱۸، ۲۸، ۳۷، | عواطف منفی | ||
۲، ۱۹، ۲۲، ۳۴، ۳۸ | رابطه با معلم | ||
۹، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۲۵، ۳۹ | فرصت | ||
۴، ۷، ۱۶، ۲۶ | پیشرفت | ||
۱۰، ۱۳، ۲۳، ، ۲۷، ۳۲، | ماجراجویی | ||
۳، ۶، ۲۰، ۲۴، ۲۹، ۳۰، ۳۵، ۳۶ | انسجام اجتماعی |
بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد = ۵، زیاد= ۴، تا حدودی = ۳، کم= ۲ و خیلی کم= ۱) تنظیم شده است. در تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و تبدیل پاسخ های کیفی به مقادیر کمی از روش وزن دهی (ارزش گذاری) استفاده خواهد شد. بدین صورت که با محاسبه میانگین مربوط به هر سوال امتیاز هر یک از سوالات مشخص می گردد. همان گونه که در فرمول زیر مشخص می باشد با تعیین فراوانی پاسخ های مربوط به هر گزینه و تعیین امتیاز مربوط به آن گزینه امتیاز هر یک از سوالات مشخص می گردد.
تعاریف مفهومی:
سبک های فرزندپروری: کیفیت زندگی: یکی از بنیادی ترین مفاهیم مطرح شده در روانشناسی مثبت نگر و یک مفهوم چند بعدی است که سازمان بهداشت جهانی آن را درک هر فرد از وضعیت زندگی، ارزشها، اهداف، استانداردها و علایق فردی تعریف میکند(کلی و همکاران[۱]، ۲۰۰۸، ص ۵۶).
تعاریف عملیاتی:
کیفیت زندگی: منظور از کیفیت زندگی در این پژوهش، نمرات حاصل از پرسشنامه کیفیت زندگی در مدارس سلطانی و همکاران (۱۳۹۰) می باشد که شامل ابعاد رضایت عمومی، عواطف منفی، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی، انسجام اجتماعی می باشد.
روایی و پایایی : دارد
منبع: دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.