توضیحات
پرسشنامه رهبری تحول آفرین
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه رهبری است که باس و آوالیو(۲۰۰۰) آن را طراحی کرده اند که سبک رهبری تحول گرا را مورد سنجش قرار می گیرد. این پرسشنامه شامل ۴بعد می باشد که ابعاد سبک رهبری تحول گرا عیارتند از: (ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ملاحظه فردی و انگیزش الهام بخش). این پرسشنامه در ۲۰ گویه تنظیم و بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (کاملا موافقم = ۵، موافقم= ۴، تا حدودی = ۳، مخالفم= ۲ و کاملا مخالفم= ۱) تنظیم شده است.
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس | خرده مقیاس | سوالات مربوط به هر مقیاس | مقیاس |
۱ تا ۴ | ترغیب ذهنی |
سوالات ۱ تا ۲۰ |
رهبری تحول آفرین |
۵ تا ۱۲ | نفوذ آرمانی | ||
۱۳ تا ۱۶ | انگیزش الهام بخش | ||
۱۷ تا ۲۰ | ملاحظه فردی |
تعاریف مفهومی:
رهبری تحول آفرین: نوعی رهبری که رهبر علائق و منافع پیروان را توسعه می دهد و در آنها احساس آگاهی و پذیرش نسبت به اهداف و مأموریت ها به وجود می آورد. رهبر فردی الهام بخش و دارای ملاحظات انسانی است که با تحریک هوشمندانه پیروان، آنها را در حل مسائل با نگاهی جدید توانمند می سازد (میرکمالی، ۱۳۸۵، ص ۹۸).
انگیزش الهام بخش : این بعد، شامل برانگیختن و بالا بردن انگیزش در پیروان که با توسل به احساسات زیردستان صورت می پذیرد. تأکید انگیزش الهام بخش بر احساسات و انگیزه های درونی است نه بر تبادلات روزانه بین رهبر و پیرو( موغلی، ۱۳۸۲ ص ۸۰).
ترغیب ذهنی: ترغیب ذهنی مستلزم تلاش های تحریک کننده برای یافتن ایده های جدید و راه حل های خلاق برای مشکلات وتشویق کردن نوآوری، خلاقیت و رویکردهای جدید می باشد. چنین رهبرانی راه حل های نوآورانه و ایده های جدید را از پیروانشان می خواهند و آنها پیروانشان را تشویق می کنند که ایده هایی را ارائه بدهند که متفاوت تر از ایده های خودشان باشد( جانسن و همکاران[۱]، ۲۰۰۸، ص ۹).
ملاحظه فردی : توجه و ملاحظه فردی، شامل توجه به تفاوت های فردی پیروان و ارتباط با تک تک آن ها و تحریک آنان از طریق واگذاری مسئولیت ها برای یادگیری تجربیات می باشد (موغلی، ۱۳۸۲ ص ۸۰).
نفوذ آرمانی: این بعد اشاره به سرافزاری، فره مندی، احترام و وفاداری بی چون و چرای پیروان از رهبری که حس آرمانی را انتقال می دهد، دارد( موغلی، ۱۳۸۲، ص ۸۱).
تعاریف عملیاتی:
رهبری تحول آفرین: در این تحقیق منظور از رهبری تحول آفرین نمرات حاصل از پرسشنامه ۲۰ سوالس باس و آوالیو می باشد که با استفاده از مولفه های ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی ، ملاحظه فردی و انگیزش الهام بخش مورد سنجش قرار می گیرد و نمرهای در مقیاس فاصلهای ارائه می دهد که نشانگر رهبری تحول آفرین است.
ترغیب ذهنی: منظور از ترغیب ذهنی در این پژوهش، نمرات حاصل از سوالات ۱ تا ۴ پرسشنامه رهبری تحول آفرین می باشد.
نفوذ آرمانی: منظور از نفوذ آرمانی در این پژوهش، نمرات حاصل از سوالات ۵ تا ۱۲ پرسشنامه رهبری تحول آفرین می باشد.
انگیزش الهام بخش : منظور از انگیزش الهام بخش در این پژوهش، نمرات حاصل از سوالات ۱۶،۱۴،۱۳، ۱۵ می باشد.
ملاحظه فردی : منظور از ملاحظه فردی در این پژوهش، نمرات حاصل از سوالات ۱۷ تا ۲۰ پرسشنامه رهبری تحول آفرین می باشد.
[۱] . Johnsen et al
پایایی و روایی : دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.