توضیحات
پرسشنامه رهبری خدمتگزار
ابزار مورد استفاده، پرسش نامه ۲۸ سوالی سبک رهبری خدمتگزار قلی پور (۱۳۸۸) می باشدکه بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم و براساس دیدگاه نظری پترسون(۲۰۰۵) تنظیم شده است. این پرسشنامه، مؤلفه های خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی را مورد سنجش قرار می دهد. این ابزار در بین پژوهشگران از اعتبار فراوانی برخوردار بوده و حجم گسترده ای از پژوهشهایی که به ارزیابی رهبری خدمتگذار پرداخته اند را به خود اختصاص داده است. مشخصه های این بخش از پرسشنامه به همراه تعداد سنجه های آن در جدول (۱) ارائه گردیده است.
جدول (۱): تطبیق سوالات پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار با مؤلفه های آن
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس | خرده مقیاس |
۶-۱ | خدمت رسانی |
۱۳-۷ | تواضع و فروتنی |
۲۳-۱۴ | قابلیت اعتماد |
۲۸-۲۴ | مهرورزی |
تعاریف مفهومی:
رهبری خدمتگزار[۱]: رهبری خدمتگزار عبارت است از درک و عمل رهبر به گونه ای که منافع دیگران را بر تمایل و علاقه شخصی خویش ارجح می داند. رهبران خدمتگزار الگویی نمونه برای پیروان خود و دیگر افراد هستند. آنان روابط بسیار عمیق و محکمی با کارکنان دارند و به خوبی آنها را یاری می رسانند تا استعدادهای بالقوه خود را کشف کنند (قلی پور و حضرتی، ۱۳۸۸).
خدمت رسانی: منظور از خدمت رسانی این است که تا چه اندازه رهبران به خدمت مشتاق بوده و مفتخر باشند (قلی پور و حضرتی، ۱۳۸۸)
تواضع و فروتنی: فروتنی از دیدگاه ساندیج و وینز (۲۰۰۱) به معنای اینست که فرد تنها به خودش توجه نداشته، بلکه به دیگران نیز توجه دارد و توانایی ها و استعدادهای سایرین را نیز مورد توجه قرار می دهد(خرازی و همکاران، ۱۳۹۲).
قابلیت اعتماد: اعتماد انتظار رفتار منظم، صادقانه و همکارانه از دیگر افراد است که در یک اجتماع بر اساس هنجارها نمود پیدا می کند (خرازی و همکاران، ۱۳۹۲).
مهرورزی: مهرورزی یعنی دوست داشتن، مهر کسی را در دل پروراندن. این یکی از ویژگی های رهبری خدمتگزار می باشد(قلی پور و حضرتی، ۱۳۸۸).
تعاریف عملیاتی:
رهبری خدمتگزار[۲]: منظور از رهبری خدمتگزار نمرات حاصل از گویه های ۲۸ سوالی پرسشنامه قلی پور و حضرتی (۱۳۸۸) می باشدکه شامل چهار مولفه خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی می باشد.
خدمت رسانی: منظور از خدمت رسانی در این پژوهش نمرات حاصل از گویه های ۱ تا ۶ پرسشنامه رهبری خدمتگزار می باشد.
تواضع و فروتنی: منظور از تواضع و فروتنی در این پژوهش نمرات حاصل از گویه های ۷ تا ۱۳ پرسشنامه رهبری خدمتگزار می باشد.
قابلیت اعتماد: منظور از قابلیت اعتماد در این پژوهش نمرات حاصل از گویه های ۱۴ تا ۲۳ پرسشنامه رهبری خدمتگزار می باشد.
مهرورزی: منظور از مهرورزی در این پژوهش نمرات حاصل از گویه های ۲۴ تا ۲۸ پرسشنامه رهبری خدمتگزار می باشد.
[۱]. Servant Leadership
[۲]. Servant Leadership
پایایی و روایی : دارد
منبع : دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.