توضیحات
پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عدالت سازمانی توسط نی هوف و مورمن (۱۹۹۳) ساخته شده که دارای ۱۸ سوال است که سه شاخص عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای را مورد بررسی قرار می دهد. از این میان سوالات (۵،۴،۳،۲،۱) عدالت توزیعی ، سوالات (۱۰،۹،۸،۷،۶) عدالت رویه ای و سوالات (۱۸،۱۷،۱۶،۱۵،۱۴،۱۳،۱۲،۱۱) عدالت تعاملی را بررسی می کند. این پرسشنامه به لحاظ تکرار در تحقیقات متعدد و برخورداری از روایی و پایایی لازم، جزء پرسشنامه های استاندارد و میزان شده، محسوب می شود. در این پژوهش نیز از آلفای کرونباخ برای بررسی ضریب پایایی پرسشنامه استفاده خواهد شد.
جدول (۱): تطبیق سوالات پرسشنامه عدالت سازمانی
سوالات مربوط به هر خرده مؤلفه | مؤلفه | سوالات مربوط به هر مؤلفه | مقیاس |
۱ تا ۵ | عدالت توزیعی | سوالات ۱ تا ۲۴ | سرمایه اجتماعی |
۶ تا ۱۰ | عدالت رویه ای | ||
۱۱ تا ۱۸ | عدالت تعاملی |
تعاریف مفهومی:
عدالت سازمانی: عدالت سازمانی، درجه ای است که کارکنان احساس می کنند قوانین ، رویوه ها و سیاست های مربوط به کار آنها منصفانه است (بیک محمدی، ۱۳۹۰، ص ۹).
عدالت رویه ای: عدالت رویه ای عبارت است از برابری ادراک شده از وسایل مورد استفاده برای توزیع جبران حقوق و مزایا (بیک محمدی، ۱۳۹۰، ص ۹).
عدالت توزیعی: عدالت توزیعی عبارت است از قضاوت منصفانه از توزیع نتایج (چاراش و اسپکتور ، ۲۰۰۱، ص ۲۷۹).
عدالت تعاملی: عدالت تعاملی بر مبنای انصاف ادراک شده از ارتباطات بین شخصی مرتبط با رویه های سازمانی و کیفیت ارتباطات بین شخصی تعریف می شود ((بیک محمدی، ۱۳۹۰، ص ۹).
تعاریف عملیاتی:
عدالت سازمانی: عدالت سازمانی در این پژوهش دارای سه بعد عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای می باشد که میزان آن از طریق پرسشنامه عدالت سازمانی نی هوف و مورمن که دارای ۱۸ سؤال است به دست می آید.
عدالت رویه ای: منظور از عدالت رویه ای، در این پژوهش نمرات به دست آمده از سؤالات ۶ تا ۱۰ پرسشنامه عدالت سازمانی می باشد.
عدالت توزیعی: منظور از عدالت توزیعی در این پژوهش، نمرات بدست آمده از سؤالات ۱ تا ۵ پرسشنامه عدالت سازمانی می باشد.
عدالت تعاملی: منظور از عدالت تعاملی در این پژوهش نمرات به دست آمده از سؤالات ۱۱تا ۱۸ پرسشنامه عدالت سازمانی می باشد.
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.