توضیحات
پرسشنامه اخلاق حرفه ای
پرسشنامه اخلاق حرفه ای کارکنان، که بر اساس هشت مولفه ی مسئولیت پذیری(سوالات ۱و۲)، صداقت (سوالات۳و ۴)، عدالت و انصاف(سوالات ۵و۶)، وفاداری(سوالات ۷و۸)، برتری جویی و رقابت طلبی(سوالات ۹و ۱۰)، احترام به دیگران(سوالات ۱۱و ۱۲)، همدردی با دیگران(سوالات ۱۳و ۱۴)و رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی(سوالات ۱۵و۱۶)، توسط بیگ زاده (۱۳۹۳) به عنوان ویژگیهای اخلاق حرفهای مطرح شده است.
تعاریف مفهومی:
اخلاق حرفه ای: در تعریف اخلاق حرفه ای یا اخلاق کسب و کار عده ای آن را شیوه های رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه دانسته اند. با توجه به این تعریف، هر حرفه و شغلی، اخلاق حرفه ای خاص خود را دارد که متفاوت ازحرفه های دیگر است. علمی است که موضوع آن بررسی مجموعه آداب و شیوه های رفتاری و پسندیده ای که صاحبان مشاغل می باید رعایت کنند و مجموعه صفات و اعمال نکوهیده ای است که لازم است از آنها اجتناب نمایند. به عبارت مختصر آن راامر به معروف و نهی از منکر و آداب معاشرت در حرفه ذکر کرده اند(اصفهانی، ۱۳۷۲).
۱- مسئولیتپذیری: این مورد فرد پاسخگو است و مسئولیت تصمیمها و پیامدهای آنرا میپذیرد، سرمشق دیگران است. حساس و اخلاقمند است، به درستکاری وخوشنامی در کارش اهمیت میدهد، برای اجرای تمام مسئولیتهای خویش کوشاست و مسئولیتی را که برعهده میگیرد با تمام توان و خلوص نیت انجام میدهد (بیگ زاده، ۱۳۹۳).
۲- برتری جویی و رقابت طلبی: در تمام موارد سعی میکند ممتاز باشد، اعتماد به نفس دارد، به مهارت بالایی در حرفه خود دست پیدا میکند، جدی و پرکار است، به موقعیت فعلی خود راضی نیست و از طریق شایسته دنبال ارتقاء خود است ولی سعی نمیکند به هر طریقی و از هر راهی در رقابت برنده باشد(همان منبع).
۳- صداقت: مخالف ریاکاری و دورویی است، به ندای وجدان خود گوش فرا میدهد ، در همه حال به شرافتمندی توجه میکند، شجاع و با شهامت است(همان منبع).
۴- احترام به دیگران: به حقوق دیگران احترام میگذارد، برای نظراتشان ارزش قائل است، خوش قول و وقت شناس است، به دیگران حق تصمیمگیری میدهد، تنها منافع خود را ارجح نمیداند(همان منبع).
۵- رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی: برای ارزشهای اجتماعی احترام قائل است، در فعالیتهای اجتماعی مشارکت میکند، به قوانین اجتماعی احترام میگذارد، در برخورد با فرهنگهای دیگر متعصبانه عمل نمیکند(همان منبع).
۶- عدالت و انصاف: طرفدار حق است، در قضاوت تعصب ندارد، بین افراد از لحاظ فرهنگی، طبقه اجتماعی، اقتصادی، نژاد و قومیت تبعیض قائل نمیشود(همان منبع).
۷- همدردی با دیگران: دلسوز و رحیم است، در مصائب دیگران شریک میشود و از آنان حمایت میکند، به احساسات دیگران توجه میکند، مشکلات دیگران را مشکل خود میداند(همان منبع).
۸- وفاداری: به وظایف خود متعهد است، رازدار و معتمد دیگران است(همان منبع).
تعاریف عملیاتی:
اخلاق حرفه ای: منظور از اخلاق حرفه ای در این پژوهش خصوصیاتی مانند مسئولیت پذیری؛ صداقت؛ عدالت و انصاف؛ وفاداری؛ برتری جویی و رقابت طلبی؛ احترام به دیگران؛ همدردی با دیگران و رعایت و احترام نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی می باشد که رانندگان تاکسی سطح شهر بندرعباس باید از آن بهره بجویند.
روایی و پایایی : دارد
منبع: دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.