توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
اﻣﺮوزه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻛﻠﻴﺪيﺗﺮﻳﻦ واﺣﺪ در ﻫﺮ ﺗﺠﺎرت ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود. ﺑﺮ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﭘﻮﺷﻴﺪه ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮي از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ داراﻳﻲﻫﺎي ﻳﻚ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺠﺎري ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲﺷﻮد. ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارﻫﺎي اﻳﺠﺎد رواﺑﻂ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮي اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، وﻟﻲ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻴﻦ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﺗﺠﺎري، ﺗﻨﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﻳﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﻲرﺳﺪ. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ را ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻴﻖ دو ﻧﻮع ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﺴﻲ و ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ ﺑﺮ وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار دادهاﻳﻢ. ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 321 ﻧﻔﺮ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧﻚﻫﺎي اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﻏﺮﺑﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. از ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ و آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﭼﻨﺪ ﻻﻳﻪ، ﺑﺎ ﺗﺎﺑﻊ آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺎﻧﮋاﻧﺖ ﻫﺎﻳﭙﺮﺑﻮﻟﻴﻚ، آﻣﻮزش داده ﺷﺪه ﺑﺎ اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﭘﻴﺶ ﺧﻮر ﺑﺮاي ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺪل ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در ﺑﺎﻧﻚ ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﺴﻲ، اﻋﺘﻤﺎد و ﺗﻌﻬﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري ﺑﺮ وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن دارﻧﺪ. در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ دﻗﻴﻖﺗﺮ از آن ﭼﻪ ﻛﻪ در آزﻣﻮنﻫﺎي ﺳﻨﺘﻲ آﻣﺎري ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ، دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ و از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﺎﺷﺪ.
واژﮔﺎن ﻛﻠﻴﺪي: ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﺴﻲ، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ، ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ، وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮي