توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه: روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه، ﻳﻜﻲ از ﮔﺮاﻳﺶ ﻫﺎي ﭘﺮﻃﺮﻓﺪار روان ﺷﻨﺎﺳﻲ در ﺳﺎل ﻫﺎي اﺧﻴﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ آﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از ﻫﺮ ﭼﻴﺰ در ﺟﺴﺖ و ﺟﻮي ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف اﺳﺖ. از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎي اﻳﻦ ﻋﻠـﻢ، ﺑﺮرﺳـﻲ ﻣﻮﺿـﻮع ﻫـﺎﻳﻲ ﻫﻤﭽـﻮن ﺗﻮﻗﻌـﺎت، ﺳـﻠﻴﻘﻪ ﻫـﺎ و وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن اﺳﺖ و داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺎ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي اﺑﺰارﻫﺎي ﻛﻤﻲ و آﻣﺎري ﺗﻼش ﻣـﻲ ﻛﻨﻨـﺪ ﺗـﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن را ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫـﺪ ف ﻛـﺎرﺑﺮدي و از ﻧﻈـﺮ روش ﺷﻨﺎﺳـﻲ ﺟﺰو ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و از ﻧﻈﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺟﺰو ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﺑﺎزارﻳـﺎﺑﻲ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﻲ ﺷـﻮد. ﻫﺪف اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻌﻴﻴﻦ درﺟﻪ وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﻧﻬﺎﻳﻲ و اﺑﻌﺎد ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺤﺼـﻮل ﺑﺮاﺳﺎس روش NPS اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از RST ﺑﻪ ﺟﺎي روش ﻫـﺎي آﻣـ ﺎري ﺗـﻼش ﻣـﻲ ﺷـﻮد ﻗﻮاﻋﺪ و ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﻴﻦ ﻧﻈﺮات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل و اﺑﻌﺎد ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺤﺼﻮل اﺳـﺘﺨﺮاج ﺷﻮد. ﺑﺮاي اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، داده ﻫﺎي ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ NPS، ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪ ي RST و ﻧﺮم اﻓﺰار Rosetta، ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. روﻳﻜﺮد ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﺑﻪ ﺻـﻮرت ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ي ﻣـﻮردي روي250 ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻛﺎرﺑﺮان ﮔﻮﺷﻲ ﻫﻤﺮاه ﺳﻮﻧﻲ ارﻳﻜﺴﻮن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ، ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن از اﺑﻌﺎد زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﻃﻤﻴﻨﺎن و دوام ﻣﺤﺼﻮل ﻧﺎراﺿﻲ ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑـﺎ اﻳﺠـﺎد اﺛـﺮ ﻫﺎﻟـﻪ اي ﻣﺜﺒـﺖ درﻣﻮرد اﺑﻌﺎد ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻲ ﺗﻮان دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺜﺒﺘﻲ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل اﻳﺠﺎد ﻛﺮد.
واژه ﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮي، ﺷﺎﺧﺺ ﺧﺎﻟﺺ ﻣﺮوﺟﻴﻦ، ﺗﺌﻮري ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ راف، اﺛﺮ ﻫﺎﻟﻪ اي