توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ اﻋﺘﻤﺎد و اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﺑﺎ ﭘﺬﻳﺮش ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺮاﺟﻌﺎن ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻫﺎﻛﻮﭘﻴﺎن ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 1391 ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد 450 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻴﻦ اﻳﻦ ﺗﻌﺪاد ﺗﻮزﻳﻊ ﺷﺪه و از اﻳﻦ ﺗﻌﺪاد ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، 390 ﻋﺪد ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻮده ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ 17 ﺳﻮال ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 0/92 ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﺨﺶ 30 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل آﻟﻔﺎي ﻛﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت و آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎي ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪه در آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﮕﺮش ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎيﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ ﻗﺼﺪ ﺧﺮﻳﺪ آنﻫﺎ دارد. ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻧﮕﺮش ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ و ﻗﺼﺪ ﺧﺮﻳﺪ وي راﺑﻄﻪ ﺧﻄﻲ و ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ وﺟﻮد دارد. ﻣﺰاﻳﺎي ادراك ﺷﺪه از ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ ﻧﮕﺮش ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه دارد. اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ ﻣﺰاﻳﺎي ادراك ﺷﺪه آنﻫﺎ دارد. اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ ﻣﺰاﻳﺎي ادراك ﺷﺪه آنﻫﺎ دارد.
اﻟﺰاﻣﺎت و ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي ﺗﺤﻘﻴﻖ: ﺑﺮوﻧﻴﺎﺗﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ از ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪيﻫﺎي ﻣﺤﺼﻮل و ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺑﻪ اﺣﺘﻴﺎط ﺑﻴﺸﺘﺮي ﻧﻴﺎز دارﻧﺪ. اﻟﺰاﻣﺎت ﻋﻤﻠﻲ و ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي اﻋﺘﻤﺎد و اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺧﻮش ﺑﻴﻨﻲ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻛﺎرﺑﺮد ﻣﻮﺛﺮﺗﺮ اﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﻣﻲﮔﺮدد.
ﻧﻮآوري/ ارزش: اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ درك ﺗﺎزهاي از رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورد. ﻣﺘﻐﻴﺮ اﻃﻤﻴﻨﺎن، ﺧﻮش ﺑﻴﻨﻲ ﺑﻪ وﻳﮋه ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ارﺗﺒﺎط دارد.
واژﮔﺎن ﻛﻠﻴﺪي: ﻣﺰاﻳﺎي ادراك ﺷﺪه، اﻋﺘﻤﺎد، اﻃﻤﻴﻨﺎن، ﻧﮕﺮش، ﻗﺼﺪ ﺧﺮﻳﺪ، ﺑﺮﻧﺪ