توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
ﻫﺮﭼﻨﺪ از ﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋه ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﭼﻨﺪﻳﻦ دﻫﻪ ﻣﻲ ﮔﺬرد، ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎل، ﻃﺮاﺣﻲ، ﺗﺒﻴـﻴﻦ و اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻣﺪل وﻓﺎداري ﭘﺎﻳﺪار در ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ، ﺑﻪ وﻳﮋه ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، اﻋﺘﺒﺎر ﺳﻨﺠﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ وﻓﺎداري ﭘﺎﻳﺪار و اراﺋﻪ ﻳﻚ ﻣﺪل ﺟـﺎﻣﻊ اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، اﺑﺘﺪا ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻨﺴﺠﻤﻲ از ﺳﺎزه ﻫﺎ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ اﻳﻦ اﺑﺰار روي 211 ﻣﺸﺘﺮي وب ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎي ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻣﺴـﻴﺮ آزﻣـﻮن ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺎﻣﻞ: اﻋﺘﻤﺎد، اﻣﻨﻴﺖ ﭘﺮداﺧﺖ، ارزش ادارك ﺷﺪه، رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸـﺘﺮي ﺳﻔﺎرﺷﻲ ﺑﻮدن، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺧﺮﻳﺪ، اﻋﺘﺒﺎر ﻧﺎم ﺗﺠﺎري وب ﺳﺎﻳﺖ و ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ ﺑﻮدن ﺧﺮﻳـﺪ، ارﺗﺒـﺎط ﻣﻌﻨـﺎداري ﺑـﺎ وﻓـﺎداري ﭘﺎﻳـﺪار ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮي و اﻋﺘﻤﺎد، در ﻣﺪل، ﻧﻘﺶ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﻴـﺎﻧﺠﻲ را اﻳﻔـﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
واژه ﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: وﻓﺎداري ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، اﻣﻨﻴﺖ ﭘﺮداﺧﺖ، رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﻲ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ