توضیحات
چکیده
اﻣﺮوزه ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ درﻳﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اي ﺑﻪ اﻧﺪازه داﻧﺶ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﺪ آن ﻫﺎ را در دﻧﻴﺎي رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﻄﻠﻮب ﻗﺮار دﻫﺪ. ﻟﺬا ﺑﻴﺶ از ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ دﻳﮕﺮي ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺻﺎﺣﺒﺎن داﻧﺶ و ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰاري ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ داﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮد را ﮔﺮدآوري و ﻧﻈﻢ و ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪه و در ﻛﻞ ﺳﺎزﻣﺎن اﺷﺎﻋﻪ دﻫﺪ، اﻫﻤﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻣﻬﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاري و ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮي اﺑﻌﺎد دﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ و راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺳﻴﺒﺮﻧﺘﻴﻚ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺶ ﺑﻌﺪ اﺻﻠﻲ ﺗﻨﻮع و ﻣﺤﺪودﻳﺖ، آﻧﺘﺮوﭘﻲ و اﻃﻼﻋﺎت،ﺿﺮورت ﺗﻨﻮع و ﻗﺎﻋﺪه ﺗﺼﻤﻴﻢ، ﻫﺪف ﮔﺬاري و ﻛﻨﺘﺮل، ﺑﺎزﺧﻮر و ﺗﻤﺎﻳﺰات و رواﺑﻂ اﺳﺖ، ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﻓﺮآﻳﻨﺪ اﺻﻠﻲ اﻳﺠﺎد داﻧﺶ، ﺗﺒﺪﻳﻞ و اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ، ﺣﻔﻆ و ﻧﮕﻬﺪاري داﻧﺶ و ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي داﻧﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ دﻫﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪي ﻓﺮاﺳﺎن ﺑﻮده و اﻃﻼﻋﺎت و داده ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﺑﻌﺪ ﺗﻨﻮع و ﻣﺤﺪودﻳﺖ و ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ و اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ داﺷﺘﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﺿﻌﻴﻒ ﺣﺬف ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺑﺎ داده ﻫﺎي ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه و راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ و ﻣﻌﻨﺎدار ﺳﻴﺒﺮﻧﺘﻴﻚ و ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
واژﮔﺎن ﻛﻠﻴﺪي: ﺳﻴﺒﺮﻧﺘﻴﻚ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ، داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ