توضیحات
چکیده
اﻣﺮوزه داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ارزﺷﻤﻨﺪ و راﻫﺒﺮدي اﺳﺖ. ﺑﺮاي ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﮐﺮدن اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و راﻫﺒﺮدي و ﻧﯿﺰ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﺮاﺣـﻞ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ در ﺳـﺎزﻣﺎن، ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺳﺎزﻣﺎن در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﺼـﻤﯿﻢ ﮔﯿـﺮي ﯾـﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮاي ﺑـﻪ ﮐـﺎرﮔﯿﺮي و ﺑﻬﺒـﻮد ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ اﻣـﺮي ﺿـﺮوري اﺳـﺖ . اﯾـﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﻋﻮاﻣـﻞ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﻠﻮغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮده، و ﻧﯿﺰ اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪي ﺷـﺎﺧﺺ ﻫـﺎ و ﺗﻌﯿـﯿﻦ وزن آن ﻫﺎ را ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮارﻣﯽ دﻫﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﮏ ﻣﺪل ﺑﻠﻮغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﻣﯽ ﭘﺮدازد و از ﻃﺮﯾﻖ آن در ﻋﻤﻞ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣـﯽ ﺳـﻨﺠﺪ . ﺑﺮرﺳـﯽ و ﺗﺄﯾﯿـﺪ ﻋﻮاﻣـﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﺳﺘﺨﺮاﺟﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﻧﯿﺰ ﺳﻄﺢ ﺑﻨﺪي ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷـﺪه در ﺳـﻄﻮح ﻣـﺪل ﺑﻠﻮغ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ، آزﻣﻮن دوﺟﻤﻠﻪ اي، آزﻣﻮن ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ، آزﻣﻮن ﮐـﺎي دو وروش ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣـﻮزون ﺑﻮده اﺳﺖ. ﭘﺲ از اﺻﻼح ﻣﺪل ﺑﻠﻮغ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻄﻮح، ﻋﻮاﻣﻞ، اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎ و وزن ﻫﺮ ﯾﮏ از آن ﻫﺎ ﻣﯽ ﺷﺪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﻮزه ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ وﻟﯽ ﻓﻘﯿﻪ در اﻣﻮر ﺣﺞ و زﯾـﺎرت و ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﻧﺮم اﻓﺰار ﻫﻤﮑﺎر ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺣﻮزه ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓـﺖ و ﺳﻄﺢ ﺑﻠﻮ غ آن ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ. ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺣﺎﻟﺖ اﯾﺪه آل و ﻣﻄﻠﻮب در ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ را ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺳﻄﺢ ﺑﻠﻮغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳـﺎزﻣﺎن را ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺳﺎزﻣﺎن در ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﺪل ﮐﻤـﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ودر راﺳﺘﺎي ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ ﺟﺎري ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨـﺪي ﺷـﺎﺧﺺ ﻫـﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺪل آﮔﺎه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﻣﻨﺎﺳﺐ و دﻗﯿﻖ ﺗﺮي وﺿﻌﯿﺖ ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫـﺎي ﺧـﻮد را ﺑﻬﺒﻮد دﻫﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻠﻮغ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ.
ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪي: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، ﻣﺪل ﺑﻠﻮغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ،ﺳـﻨﺠﺶ ﺳـﻄﺢ ﺑﻠـﻮغ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ و ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ