توضیحات
در ﻣﺤﯿﻂ ﭘﻮﯾﺎ و رﻗﺎﺑﺘﯽ اﻣﺮوز، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺪت ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي ﻫﺎي ﻧﻮآوري ﺧﻮد ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ و اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﻨﻬﺎ در ﺳﺎﯾﻪ ﺗﻮﺟ ﺑﻪ ﻣﻨﺒﻊ ارزﺷﻤﻨﺪ داﻧﺶ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺧﻠﻖ و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي آن ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﻧﻮآوري ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺪون وﺟﻮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﭘﻮﯾﺎ ﻇﻬﻮر ﭘﯿﺪا ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﮐﺮد و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﻧﻔﺲ وﺟﻮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﻫﻤﯿﺖ ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎدي ﺑﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺳﻨﺘﯽ، ﻋﻤﺪﺗﺎً در ﭘﯽ ﺗﺴﺨﯿﺮ داﻧﺶ ﺻﺮﯾﺢ و آﺷﮑﺎر ﺑﻪ ﺻﻮرت رﺳﻤﯽ و ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ ﺑﻮده و در ﺑﺎزﮐﺮدن ﻗﻔﻞ ﻫﺎي داﻧﺶ ﺿﻤﻨﯽ و ﭘﻨﻬﺎن ﻣﻮﺟﻮد در ذﻫﻦ اﻓﺮاد، ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺒﻮده اﻧﺪ. اﻣﺮوزه، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 2 ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻓﻨﺎوري ﻫﺎي وب 2، ﺑﺎ روﯾﮑﺮد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزي، ﻫﻤﮑﺎري، ﻣﺸﺎرﮐﺖ، ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦ اﻓﺮاد، ﺳﻌﯽ در ﺗﺴﺨﯿﺮ ﺑﺰرگ ﺗﺮﯾﻦ ارزﺷﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﭘﺎﯾﮕﺎه داﻧﺶ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ داﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ داﻧﺶ ﺿﻤﻨﯽ و ﻧﻬﺎن ﻣﻮﺟﻮد در ذﻫﻦ و ﺿﻤﯿﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 2 و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد، ﺳﺎزﻣﺎن 2 ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﻤﺮﮐﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺟﺎي ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ و ﮐﻨﺘﺮل ﻫﺎي رﺳﻤﯽ، ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻫﻤﮑﺎري اﻧﺒﻮه ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮاي اﯾﺠﺎد ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوري ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﻇﻬﻮر ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﻌﻄﻮف اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ در اراﺋﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوري ﻫﺎي وب 2 در دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﺎﺷﯽ از اﯾﺠﺎد ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 2 در ﺳﺎزﻣﺎن 2 داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ درك درﺳﺖ ﻣﺪﯾﺮان از ﻧﻘﺶ اﻫﺮﻣﯽ داﻧﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻮآوري ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
واژﮔﺎن ﮐﻠﯿﺪي ؛ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ؛ ﺳﺎزﻣﺎن ؛ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.