توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﻤﻨﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣـﺎري اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿـﻪ ﻣـﺪﯾﺮان و ﻣﻌﺎوﻧﺎن ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪ و ﭘﺴﺮاﻧﻪ در ﻣﻘﺎﻃﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ، راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ، دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن و ﭘﯿﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ در ﺳﻄﺢ دوﻟﺘـﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 186 ﻧﻔﺮ را در ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎري ﻣﻮرد ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﮔﯿـﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ اي ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. ﺑﺮاي ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎ، در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎﻣﺮون و ﮐﻮﯾﯿﻦ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺷﺮون ﻻوﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از آزﻣﻮن ﻫﺎي آﻣﺎري ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن، آزﻣﻮن t و ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮑﺮاﻫﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺳﺎﯾﺮ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻤﻪ اﻧﻮاع ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ )ﻗﺒﯿﻠﻪ، ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ، ﺑﺎزار، وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﻻر( و ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ راﺑﻄـﻪ ﻣﺜﺒـﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري وﺟﻮد دارد. ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﮐﻠـﯽ ﻃـﯽ ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿـﻞ رﮔﺮﺳـﯿﻮن در ﮔـﺎم اول ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﻻر، وارد ﻣﻌﺎدﻟﻪ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ و 58 درﺻﺪ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در ﮔﺎم دوم ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎدﻟﻪ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻧﺰدﯾـﮏ ﺑـﻪ 60 درﺻـﺪ از ﺗﻐﯿﯿـﺮات ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑـﯽ از ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﯾﻦ اﺑﺰارﻫـﺎي اﺳﺘﻘﺮار و اﺟﺮاي ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻣﯿﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﻐﯿﯿـﺮ در ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻘﺮار ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ، ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﻻر و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
واژﮔﺎن ﮐﻠﯿﺪي ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ، ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻗﺒﯿﻠـﻪ، ﻓﺮﻫﻨـﮓ وﺿـﻌﯿﺖ ﺳـﺎﻻر، ﻓﺮ ﻫﻨـﮓ ﺑـﺎزار، ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ.