توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه:
ﻫﺪف اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﺮرﺳﻲ رواﺑﻂ اﻋﺘﻤﺎدﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻫﻨﺠﺎر ﺗﻘﺎﺑﻞ و دوﺳﻮﻳﮕﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن و ﻧﻴﺰ ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺛﺮ ﺗﻌﺪﻳﻞﮔﺮي اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ روي اﻳﻦ رواﺑﻂ اﺳﺖ. ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎي دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎن، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را ﺗﺸﻜﻴﻞ دادﻧﺪ ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ، اﺑﺘﺪا ﭘﻨﺞ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻠـﻲ، ﻣﻠـﺖ، ﺗﺠـﺎرت،رﻓﺎه و ﻣﺴﻜﻦ، و ﺳﭙﺲ ﭼﻬﻞ ﺷﻌﺒﻪ از اﻳﻦ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻫﻤﻪ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن اﻳـﻦ ﺷـﻌﺒﺎت ، ﻛـﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋـﺎً 400 ﻧﻔـﺮ ﺑﻮدﻧﺪ، در ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﺸﺎرﻛﺖ داده ﺷﺪﻧﺪ. داده ﻫﺎي اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه از 308 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، ﻣﺒﻨﺎي آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫـﺎي ﺗ ﺤﻘﻴـﻖ و ﻣـﺪل ﻣﻔﻬـﻮﻣﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و از ﻃﺮﻳﻖ آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﻲ و ﻣﺪل ﺳﺎزي ﻣﻌﺎدﻻت ﺳـﺎﺧﺘﺎري ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺷـﺪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد اﻋﺘﻤﺎد ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻫﻨﺠﺎر ﺗﻘﺎﺑﻞ و دوﺳﻮﻳﮕﻲ ﺑﺮ روي اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ آﻧﻬـﺎ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒـﺖ و ﻣﻌﻨـﺎداري داﺷـﺘﻪ، ﻫﻨﺠﺎر ﺗﻘﺎﺑﻞ و دوﺳﻮﻳﮕﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ روي اﻋﺘﻤﺎد ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري دارد. ﺑﻪ ﻋﻼوه، از ﻣﻴـﺎن اﺑﻌـﺎد ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن، رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ اﻋﺘﻤﺎد ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ آﻧﻬﺎ و ﻫﻨﺠـﺎر ﺗﻘﺎﺑـﻞ و دوﺳﻮﻳﮕﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري ﺗﻌﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﻛﻠﻴﺪ واژهﻫﺎ: اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻫﻨﺠﺎر ﺗﻘﺎﺑﻞ و دوﺳﻮﻳﮕﻲ، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ.