توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
زﻣﻴﻨﻪ و ﻫﺪف: ﺷﻴﻮه ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در راﺳﺘﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺻﺤﻴﺢ ﮔﺮوهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ و ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ آن ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﮔﺮوه ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آن ﻣﻲﮔﺮدد. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪي ﺑﻴﻦ ﺷﻴﻮهﻫﺎي ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﻣﺪﻳﺮان و ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﮔﺮوهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲداﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺻﻔﻬﺎن اﺳﺖ. روش ﺑﺮرﺳﻲ: ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ ي اﻋﻀﺎي ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪهﻫﺎي داﻧﺸﮕﺎه 594ﻧﻔﺮ( در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 88- 1387 ﺑﻮد و ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ 234 ﻧﻔﺮي ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮي ﻃﺒﻘﻪاي ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺷـﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ي ﻣﺤﻘـﻖ ﺳـﺎﺧﺘﻪ ي ﺷـﻴﻮه ي ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪي اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮي و ﻓﻴﻠﺪﻣﻦ 1990 ﺑﻮد. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ آنﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎي ﻛﺮوﻧﺒﺎخ r2=0/92،r1=0/86( ﻣﺤﺎﺳـﺒﻪﮔﺮدﻳﺪ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS(15 و در دو ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺷﻴﻮهي ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﻣﺸﻮرﺗﻲ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و ﺷﻴﻮهي ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي آﻣﺮاﻧﻪ، ﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ را در ﻣﻴﺎن ﻣﺪﻳﺮان ﮔـﺮوه ﻫـﺎ دارد ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ازﺳﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮده، ﻟﻴﻜﻦ ﻣﻴﺰان ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﻧﻬﺎدي و ﻧﻔﻮذ ﻣﺪﻳﺮ در ﺳﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮده اﺳﺖ. از ﻃﺮﻓﻲ، راﺑﻄـﻪ ي ﺑـﻴﻦ ﻧﻤـﺮات ﺷﻴﻮه ي ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي و اﺑﻌﺎد ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻌﻨﺎدار و ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻟﻴﻜﻦ راﺑﻄﻪي ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي آﻣﺮاﻧﻪ و اﺑﻌﺎد ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ و روﺣﻴﻪ، راﺑﻄﻪي ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﻣﺸﻮرﺗﻲ و ﺑﻌﺪ ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﻧﻬﺎدي، راﺑﻄﻪي ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ و اﺑﻌﺎد ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﻧﻬﺎدي، ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ، روﺣﻴﻪ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻋﻠﻤﻲ از ﻧﻈـﺮآﻣﺎري ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي: ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺸﻮرت و ﻣﺸﺎرﻛﺖ در ﮔﺮوهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﻳﺖ و ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺷـﻮد روﺣﻴـﻪ ﺑـﺎﻻياﻋﻀﺎ و ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﻧﻬﺎدي از اﺑﻌﺎد ﻣﻬﻢ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮده و ﺑﻪ ارﺗﻘﺎء ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎي آﻣﻮزش و ﭘﮋوﻫﺶ در ﮔﺮوهﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻛﻠﻴﺪواژه ﻫﺎ: ﺷﻴﻮه ﻫﺎي ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي، ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺪﻳﺮﮔﺮوه، ﮔﺮوهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ.