توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭘﺎرس آﺑﺎد ﺑﻮده اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪارس ﭘﺎرس آﺑﺎد ﻛﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 157 ﻣﺪﻳﺮ و ﻛﻠﻴﻪ دﺑﻴﺮان ﻛﻪ 1323 ﻧﻔﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﻛﻮﻛﺮان 76 ﻧﻔﺮ و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﻪ ازاء ﻫﺮ ﻣﺪﻳﺮ 5 ﻣﻌﻠﻢ( 380 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮي ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه، ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎرﺗﻮن اي ﺟﻲ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ OHI ﻫﻮي و ﻫﻤﻜﺎران ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ آزﻣﻮن ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻋﻤﺪه ﺗﺮﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ آن ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ اﺳﺖ: ﺑﻴﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﻬﺎرت ﻛﻼﻣﻲ، ﻣﻬﺎرت ﺷﻨﻮد و ﻣﻬﺎرت ﺑﺎزﺧﻮرد ﻣﺪﻳﺮ ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪارس راﺑﻄﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻣﻌﻨﺎداري وﺟﻮد دارد. ﻃﺒﻖ آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ روش ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﻣﻬﺎرت ﺷﻨﻮد ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ را در ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻴﺎن 71 دارد.
واژﮔﺎن ﻛﻠﻴﺪي: ﻣﻬﺎرت ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺪﻳﺮ، ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪارس.