توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه
هدف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺟﻮ اﺧﻼﻗﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ اﻋﺘﻤﺎد و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿـﺮان دوره ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻮد. روش ﭘـﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻـ ﯿﻔﯽ از ﻧـﻮع ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕ ﯽ اﺳـﺖ.ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎري اﯾـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، دﺑﯿﺮان ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 91-92 ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 275 ﻧﻔـﺮ ﺑﻮدﻧـﺪ.ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣـﻮل ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﮔﯿـﺮي ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﺤـﺪود در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﻧﻮد درﺻﺪ ﺗﻌﺪاد ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ 77 درآﻣـﺪه ﮐـﻪ 90 ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮزﯾـﻊ ﺷـﺪ ﮐـﻪ 84 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮﮔﺮداﻧﺪه ﺷﺪ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. اﺑـﺰار ﺟﻤـﻊ آور ي داده ﻫـ ﺎ ﺳـﻪ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ اﺳـﺘﺎﻧﺪارد ﺟـﻮ اﺧﻼﻗﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻮﻟﻦ، وﯾﮑﺘﻮر و ﺑﺮاﻧﺴﻮن (1993)، اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﮑﺎت (2003) و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻟﻦ و ﻣﯿﺮ (1990) ﺑﻮد. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﺑﺰار ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿـ ﺐ 0/89 ،0/78 و 0/89 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫـ ﺎ، از ﻧـﺮم اﻓﺰارﻫـﺎي spss و smart pls اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾـﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﻣـﺪل ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﻣﺴـﯿﺮ در ﺣﺎﻟـﺖ ﺿـﺮﯾﺐ اﺳـﺘﺎﻧﺪارد و ﻣﻌﻨﺎداري ﻣﺪل در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95% ﻣﯿﺎن ﺟﻮ اﺧﻼﻗﯽ و اﻋﺘﻤﺎد و ﺗﻌﻬﺪ از ﯾﮏ ﺳﻮ و ﻣﯿﺎن اﻋﺘﻤـﺎد و ﺗﻌﻬﺪ از دﯾﮕﺮ ﺳﻮ راﺑﻄﻪ ﻋﻠﯽ ﻣﻌﻨﺎداري وﺟﻮد دارد. ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﮐﺎراﯾﯽ، دوﺳـﺘﯽ، روحیه ، ﮐﺎرﮔﺮوﻫﯽ، ﻣﻌﻨﻮﯾﺎت ﻓﺮدي ﺑﺎ اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ دارد و ﺿﻤﻦ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﺑـﺎ اﻋﺘﻤـﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﮐـﺎرا ﯾﯽ و دوﺳـﺘﯽ اﺳـﺖ . ﻋﻼﻗـﻪ ﻣﻨـﺪي ﻓـﺮدي، دوﺳـﺘﯽ، روحیه ﮐﺎرﮔﺮوﻫﯽ، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﻌﻨﻮﯾﺎت ﻓﺮدي ﺑﺎ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ دارد و ﺿﻤﻦ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑـﯿﺶﺗﺮﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻌﺪ دوﺳﺘﯽ اﺳﺖ.
واژه ﻫﺎي ﮐﻠﯿﺪي: ﺟﻮ اﺧﻼﻗﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، دﺑﯿﺮان دوره متوسطه