توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ي ﺑﻴﻦ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و روﺣﻴـﻪ از دﻳـﺪﮔﺎه دﺑﻴـﺮان ﻣﻘﻄـﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪي ﺷﻬﺮ ﻣﺮودﺷﺖ در ﺳﺎل1387-1388 ﺑﻮده اﺳﺖ . روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﻧـﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ . ﺟﺎﻣﻌﻪ ي آﻣﺎري ﺗﻤﺎﻣﻲ دﺑﻴﺮان ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪ ي ﺷـﻬﺮ ﻣﺮودﺷـﺖ ﻛـﻪ 315 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻌـﺪاد118 ﻧﻔﺮ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧـﻪي آﻣـﺎري اﻧﺘﺨـﺎب ﮔﺮدﻳـﺪ. در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ از ﺳـﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻮﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ،ﺗﻌﻬﺪﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ، روﺣﻴـﻪ،اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳـﺪ.در ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ داده ﻫـﺎ از ﻧـﺮم اﻓـﺰار (SPSS) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ . ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن ﺑﻮد ﻛﻪ: ﺑـﻴﻦ ﺑﻌـﺪ ﺻـﻤﻴﻤﻴﺖ،ﻧـﺸﺎط ، اﻋﺘﻤـﺎد ﻣﻼﺣﻈﻪ ﮔﺮي از اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ روﺣﻴﻪ و ﺗﻌﻬﺪﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ راﺑﻄﻪ ي ﻣﻌﻨـﺎدار ﻣﺜﺒـﺖ وﺟـﻮد دارد و ﺑـﻴﻦ ﺑﻌـﺪ ﻣﺎﻧﻊ ، ﺗﻈﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺎ روﺣﻴﻪ وﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ راﺑﻄﻪ ي ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﻌﻜﻮس وﺟﻮد دارد. ﺑـﻴﻦ ﺑﻌـﺪ ﻛﻨـﺎره ﺟـﻮﻳﻲ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺮ روﺣﻴﻪ و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ راﺑﻄﻪ اي ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد . ﺑﻴﻦ ﺟﻮ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ، ﺗﻌﻬـﺪ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ و روﺣﻴﻪ راﺑﻄﻪي ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد. ﺑﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﻫﻤﺪﻟﻲ از اﺑﻌﺎد روﺣﻴﻪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺟـﺰ ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ راﺑﻄﻪي ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد. ﺑﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻌﻘﻮﻟﻴﺖ از اﺑﻌﺎدروﺣﻴﻪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺗﻈﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﻛﺎر راﺑﻄﻪي ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ(ﻫﻨﺠﺎري ، ﺗـﺪاوﻣﻲ و ﻋﺎﻃﻔﻲ) ﺑﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﻫﻨﺠﺎري ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ(ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ، ﻧﺸﺎط ، ﻣﻼﺣﻈﻪ ﮔﺮي ، اﻋﺘﻤﺎد) راﺑﻄﻪ ي ﻣﻌﻨـﺎدار ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد .
واژه ﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي : ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، روﺣﻴﻪ، اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ،ﺳﺎزﻣﺎن