توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه
ﻣﺪل ﻫﺎي ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺑﺰاري ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ در ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﻨﺪ و ﺑﺴﯿﺎري ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ در ﺟﻬﺎن از اﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎ ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺘﻪاﻧﺪ. در اﯾﻦ ﺳﺎل ﻫﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي اﯾﺮاﻧﯽ ﻫﻢ ﺑﺮاي ارزﯾـﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﺧـﻮد ﯾﮑﯽ از راﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻫﺎ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻨﯿﺎد ﮐﯿﻔﯿﺖ اروﭘﺎ (EFQM) را ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧـﺪ. از آﻧﺠـﺎ ﮐﻪ ﺑﺮرﺳﯽِ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽِ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭼﻨﯿﻦ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﻣـﯽ ﺗﻮاﻧـﺪ در درك و ﺑﻬﺒـﻮد ﺳـﺎزوﮐﺎرﻫﺎيِ ارزﯾـﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑـﺮد راﻫﮕﺸﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎ اﺑﻌـﺎد ﺳـﺎﺧﺘﺎري و ﻣﺤﺘـﻮاﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎوت(ﮐﻮﭼـﮏ/ﺑﺰرگ، دوﻟﺘـﯽ/ﺧﺼﻮﺻﯽ،ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ/ ﺗﻮﻟﯿﺪي و ﻏﯿﺮه) اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻨﺎ دارد ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪاي ﻧﺘـﺎﯾﺞ ارزﯾـﺎﺑﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺪل EFQM را ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻧﺪازه (ﮐﻮﭼﮏ/ﺑﺰرگ) ﭘـﯽ ﺑﮕﯿـﺮد. اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶِ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸـﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﺮاي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﮔﺴﺘﺮش و ﻧﻮﺳﺎزي ﺻﻨﺎﯾﻊ اﯾﺮان اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷـﻮد و ﻓﺮض وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت در ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي 9 ﮔﺎﻧﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺑﺰرگ و ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ آزﻣﻮن ﮔـﺰارده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﺗﻮزﯾﻊ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ، روش آﻣﺎري ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده آزﻣﻮن ﻟﻮِن و آزﻣﻮن ﺗﻔﺎوت ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻫﺎي دو ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫـﺪ ﮐـﻪ در ﻣﻌﯿﺎرﻫـﺎي ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳـﺎزﻫﺎي ﻣـﺪل EFQM ﺑـﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺑﺰرگ و ﮐﻮﭼﮏ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداري وﺟﻮد ﻧﺪارد وﻟﯽ در ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﻔﺎوت ﻫـﺎﯾﯽ را ﺳﺮاغ ﮔﺮﻓﺖ.
ﮐﻠﯿﺪ واژه ﻫﺎ: ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻣﺪل EFQM، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺑﺰرگ و ﮐﻮﭼﮏ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد.