توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه: اﻣﺮوزه ﻛﺎرﻛﻨﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺗﺤﻘـﻖ اﻫـﺪاف ﺳـﺎزﻣﺎن ﻫـﺎ و ﺑﻪ وﻳﮋه ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ. ﻳﻜﻲ از اﻧﻮاع ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در آﻧﻬـﺎ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺧـﺪﻣﺎت ﻧﻘـﺶ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻤﻲ دارد، ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻧﺒﻮه زﻳﺎدي از ﺑﻴﻤـﺎران و ﺑﺴـﺘﮕﺎن آﻧﻬـﺎ در ارﺗﺒـﺎط ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن ﻫـﺎ ﺗﺤـﺖ ﺗـ ﺄﺛﻴﺮ رﻓﺘﺎرﻫـﺎي ﺧﺎﺻﻲ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﻧﺎم رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي ﻗﺮار ﻣـﻲ ﮔﻴـﺮد. ﺑـﺎ ﻣﻄـﺮح ﺷـﺪن ﻧﻘـﺶ و اﻫﻤﻴـﺖ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ، ﭘﮋوﻫﺶ ﻫـﺎي وﺳـﻴﻌﻲ روي اﻳـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ رﻓﺘﺎرﻫـﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷـﻬﺮوﻧﺪي ﺧـﻮد ﺗﺤـﺖ ﺗـ ﺄﺛﻴﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎي زﻳـﺎدي ﻫﻤﭽﻮن ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮي، اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻏﻴﺮه ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. از اﻳﻦ رو، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳـﻲ ﺳـﺎﺑﻘﻪ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻫـﺎي ﮔﺬﺷـﺘﻪ، ﺑـﻪ ﻳـﻚ ﻣـﺪل ﻣﻔﻬـﻮﻣﻲ ﺑـﺮاي ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاري اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ و اﻳـﻦ ﻣـﺪل را در ﻳـﻚ ﺑﻴﻤﺎرﺳـ ﺘﺎن دوﻟﺘﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﻣﻮرد ﺳـﻨﺠﺶ و آزﻣـﻮن ﻗـﺮار دادﻧـﺪ. روش ﭘـﮋوﻫﺶ اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﻲ ﻣـﺪل ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳـﺎﺧﺘﺎري ﺑـﻮده اﺳـﺖ. در ﭘﺎﻳـﺎن ﺑـﺮاي ﺑﻬﺒـﻮد ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاري ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
واژه ﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻌﻬـﺪ، اﻋﺘﻤـﺎد، ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﻫـﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺴﻴﺮ