توضیحات
ﭼﻜﻴﺪه
ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺗﺤﻮﻻت ﺳﺮﻳﻊ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ي روزاﻓﺰون ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﺤﻮﻻت ﺷﮕﺮف داﻧﺶ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، وﺟﻮد ﻧﻈﺎم ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺛﺮﺑﺨﺶ را ﺑﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻣﺪل ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ ﺑﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ از ﺳﻮي اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان اﻳﻦ ﺣﻮزه اراﻳﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻮع ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ، ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺧﻮد از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ ﻣﺤﻮر ﻧﻴﺰ از اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﻧﺒﻮده و ﻫﻤﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﻟﮕﻮﻳﻲ ﺑﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺧﻮد دارﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺳﺆال اﺳﺎﺳﻲ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻟﮕﻮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺳﺎزﻣﺎن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد آن ﻫﺎ اراﻳﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺑﺴﺘﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد، ﻛﺪام اﺳﺖ؟ ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺪل ﻫﺎي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺘﻮازن (BSC) و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (EFQM) ـ در ﺻﻮرت ﺗﻠﻔﻴﻖ ـ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ را ﺑﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ؛ زﻳﺮا اﻳﻦ دو ﻣﺪل، ﺻﺮف ﻧﻈﺮ از ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻫﺎي ﻣﻬﻤﻲ ﻛﻪ دارﻧﺪ، داراي ﻣﻨﺸﺄ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﭘﻮﺷﺎﻧﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ را اﻳﺠﺎد ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﻟﺬا، ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﻲِ اراﻳﻪ ﺷﺪه در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺟﻬﺖ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺗﻠﻔﻴﻖ اﻳﻦ دو ﻣﺪل ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻛﻠﻴﺪواژه ﻫﺎ: ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد؛ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد؛ روش ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺘﻮازن (BSC)؛ ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (EFQM).