توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه
هدف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻰ رواﺑﻂ ﺳﺎده و ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﻰ، ﺧﻮد ﮐﺎرآﻣﺪى و ﺳﺮﺳﺨﺘﻰ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﺑﺎ ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﻰ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف از ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎ هﻫﺎى آزاد و دوﻟﺘﻰ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻬﺒﻬﺎن 500 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺮوه ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮى ﺗﺼﺎدﻓﻰ ﺧﻮﺷﻪ اى، ﺑﺮاى ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﯾﻰ ﺑﻪ اﺑﺰارﻫﺎى ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﭼﻬﺎر ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﻰ ﺑﺎر- آن، ﺧﻮد ﮐﺎرآﻣﺪى ﻋﻤﻮﻣﻰ، ﺳﺮﺳﺨﺘﻰ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ اﻫﻮاز و اﺑﺰار ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺗﻮﻣﺎس- ﮐﯿﻠﻤﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﻰ ﺑﻪ داد هﻫﺎى ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﭘﮋوﻫﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. داد هﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻰ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ روش ورود ﻣﮑﺮر و ﻣﺮﺣﻠﻪ اى ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎى ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ: اﻟﻒ) ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﻰ و ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻰ دارى وﺟﻮد ﻧﺪارد. ب ) ﺧﻮد ﮐﺎرآﻣﺪى و ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﻰ و ﻣﻌﻨﻰ دار وﺟﻮد دارد. ج)ﺑﯿﻦ ﺳﺮﺳﺨﺘﻰ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ و ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﻰ و ﻣﻌﻨﻰ دار وﺟﻮد دارد. د( ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺑﻪ روش ورود ﻣﮑﺮر ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎى ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻰ ﭼﻨﺪﮔﺎنه به ترتیب، ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﻰ ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش ﻫﺴﺘﻨﺪ.
کلید واژﮔﺎن: ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﻰ، ﺧﻮدﮐﺎر آﻣﺪى، ﺳﺮﺳﺨﺘﻰ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ، ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺳﺎزش