توضیحات
ﭼﮑﯿﺪه
زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ داﻧﺶ را در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ اﻓﺰاﯾﺶ داده، ﺑﺎﻋﺚ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﮔﺎﻣﯽ ﻣﻬﻢ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد، وﻟﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﺑﻌﺎد ﺳﺎﺧﺘﺎري)ﺗﻤﺮﮐﺰ، رﺳﻤﯿﺖ و ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ( ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺗﺎﺑﻌﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراك اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ.
ﻣﻮاد و روش ﻫﺎ: در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﻄﻌﯽ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ را ﮐﻠﯿﻪ ﭘﺮﺳﻨﻞ رﺳﻤﯽ داراي ﻣﺪرك ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دﯾﭙﻠﻢ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ، ﺷﺎﻏﻞ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراك ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺮﺷﻤﺎري وارد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﯿﻨﺰ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﺳﺎﺧﺘﺎري)ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ، رﺳﻤﯿﺖ و ﺗﻤﺮﮐﺰ( و ﻧﯿﺰ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻟﺒﺮﺧﺖ ﺑﻮد. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻧﺴﺨﻪ 16 ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﯽ داري را ﺑﯿﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺸﺎن داد)0/612-=r و 0/001=p(. اﯾﻦ ارﺗﺒﺎط در ﺑﻌﺪ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻌﻨﯽ دار ﻧﺒﻮد)0/157=r و 0/53=p(، وﻟﯽ در دو ﺑﻌﺪ دﯾﮕﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ)درﺟﻪ رﺳﻤﯿﺖ و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮔﺮاﯾﯽ( ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار )ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 0/693-=r،0/001=p و 0/711-=p=0/001 ، r( ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي: ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزﻧﮕﺮي در وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد اﺑﻌﺎد ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺧﻮد)ﺑﻪ وﯾﮋه ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ رﺳﻤﯿﺖ و ﺗﻤﺮﮐﺰ زداﯾﯽ(ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮاي ارﺗﻘﺎ، اﺳﺘﻔﺎده و ﭘﯿﺎده ﺳﺎزي ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ ﺗﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﭼﺸﻢ ﮔﯿﺮي اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ.
واژﮔﺎن ﮐﻠﯿﺪي: ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺗﻤﺮﮐﺰ، ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ، رﺳﻤﯿﺖ، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ، ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ